Sondy na severomoravské dálnici D47 objevily zásadní nedostatky, chybí mechanicky zpevněné kamenivo a štěrkodrť přímo pod asfaltovým povrchem vozovky, které mají stavbu stabilizovat. Bez těchto konstrukčních vrstev se může část již zprovozněné silnice chovat nepředvídatelně a podle expertů z Ředitelství silnic a dálnic a ministerstva dopravy je nutné ji zbourat a postavit znovu.

Problém se týká zhruba dvoukilometrového úseku od 153. do 155. kilometru dálnice D47 mezi sjezdy do Mariánských Hor a centra Ostravy. Pouhá demolice tohoto úseku vyjde podle ministra dopravy Zdeňka Žáka na zhruba miliardu korun. Původní stavba přitom stála v přepočtu zhruba půl miliardy korun za kilometr.

"Svolali jsme experty, které já znám, a všichni se shodují, že řešení je jediné. Dálnici zbourat a postavit znovu," řekl Žák. Zhotovitel výsledky kontroly nekomentoval s tím, že je dosud od ministerstva nedostal.

Ministerstvo dopravy má k dispozici výsledky z 27 sond ze zkoumaného úseku dálnice, které podle Žáka na pochybení ukazují.

"Doufáme, že se při dalším pokračování vrtů nezjistí podobné záležitosti, protože v nejkatastrofičtějším scénáři, pokud by byla celá dálnice postavena takto, tak by se musel celý reklamovaný úsek zbourat," uvedl Žák. Celkem se má uskutečnit 111 kontrolních vrtů, které prozkoumají podloží zhruba 8,5 kilometru dálnice, za kterou stát zaplatil 4,3 miliardy korun.

Chybějící vrstvy mají podle šéfky úseku kontroly kvality na Ředitelství silnic a dálnic Miloslavy Pošvářové za úkol odvádět vodu, která do dálničního tělesa prosakuje skrze vrchní asfaltové vrstvy. Podle kontrolních vrtů se ale hned pod asfaltem nacházejí strusky a hlušina, které jsou působením vody rozdrolené a způsobují, že dálnice bude mít nižší nosnost, než pro jakou byla projektovaná.

Ministerstvo prozatím neví, jaký škoda mohla státu vzniknout. Doposud totiž není jasné, zda bude nutné získat i nové stavební povolení a vytvořit novou stavební dokumentaci. Podle Žáka by ale demolice úseku mohla být dražší než samotná stavba, protože s podložím dálnice je nutné pracovat jako s nebezpečným odpadem.

Akutní nebezpečí podle ministra dopravy řidičům nehrozí. Vlastní jízda po dálnici, pokud řidiči dodržují sníženou rychlost, nebezpečná není. Při jakémkoliv výkyvu počasí nebo extrémnějším zatížení se však vozovka může chovat nepředvídatelně.

Uzavření a případná demolice by podle náměstka moravskoslezského hejtmana pro dopravu Daniela Havlíka znamenalo pro Ostravu katastrofu. "V současné situaci, při nárůstu hromadné dopravy a při nárůstu dopravy celkově, si neumím tuto situaci představit, protože by to znamenalo pro Ostravu skutečně kalamitní stav," řekl Havlík. Připomněl, že dosud není dokončena stavba silnice I/11 ve směru na Opavu, Ostrava nemá žádný obchvat a dálnice je pro město klíčovou stavbou.

Ministerstvo proto vyzvalo společnost Eurovia CZ, která je zhotovitelem stavby, k zahájení jednání o způsobu nápravy situace. Během čtvrtka by měla dostat materiály z výsledků kontroly, které po ministerstvu dopravy požadovala.

Eurovia: Ministr zneužívá D47 v předvolebním boji

Dálnice D47 mezi Ostravou a Bohumínem se proslavila už celou řadou závad na vozovce i mostech. Stát se kvůli tomu s dodavateli pře už od zprovoznění dálnice v roce 2008. Krátce poté musela být na zvlněném úseku omezena rychlost.

Zhruba osmikilometrový úsek dálnice postavilo konsorcium firem v čele se společností ODS - Dopravní stavby Ostrava. Tu v roce 2009 převzala Eurovia CS.

Teď Eurovia tvrdí, že ministr Žák zneužívá kauzu před volbami, ve kterých kandiduje za SPOZ. "Společnost EUROVIA CS důrazně varuje před případným zneužitím této komplikované kauzy v předvolebním boji. A také před možnou interpretací údajných výsledků vrtů tak, jak již byla předběžně a neformálně prezentována některým novinářům," prohlásila mluvčí společnosti Petra Kučerová.

O tom, že by pod povrchem dálnice měly chybět zásadní vrstvy, Eurovia prý nic neví. "Eurovia CS deklaruje, že žádnými takovými informacemi nedisponuje. Nemá ani žádné zprávy o průběhu a výsledcích vrtů, které na místě v současnosti organizuje ŘSD. Podle platných reklamačních pravidel navíc takovéto vrty musí být provedeny společně, na základě vzájemné shody o jejich metodě. To se dosud nestalo, a to i přes opakované žádosti," doplnila mluvčí.

Předseda Sdružení pro výstavbu silnic Praha Petr Čížek si myslí, že je nemožné, aby jedna vrstva silnice úplně chyběla. "To je absurdní, považuji to za nemožné. Když se něco takového staví, tak u toho bývá i investor a ten by brzo přišel na to, že něco chybí. Není možné, aby si toho vůbec nikdo nevšiml," prohlásil Čížek.

Podle Žáka je skutečnost, že investor převzal stavbu v takovémto stavu důkazem, že kontrolní mechanismy státu zásadním způsobem selhaly. Vinu na současném stavu D47 tak podle něj nenese pouze zhotovitel stavby, ale i úřady státu.

ŘSD vyhrálo první arbitráž

ŘSD s Eurovií vede řadu rozhodčích sporů. Letos na začátku října stát vyhrál první arbitráž. Podle rozhodčího soudu si stavební firmy Eurovia, Skanska a Porr účtovaly za D47 neoprávněně miliony korun. Stát po firmách původně nárokoval 180 milionů korun, větší část z toho je ale podle rozhodců už promlčená, a tak mají zaplatit jen 12,5 milionu korun.

V srpnu policie odložila trestní oznámení, které ŘSD podalo kvůli podezření z podvodu při stavbě problémového úseku D47 u Ostravy. Podle vyšetřovatelů se ale trestný čin nestal, přestože policie připustila, že zvlněná dálnice nebyla postaven tak, jak stanovovala smlouva o dílo.

Celá D47 vede od Lipníku nad Bečvou, kolem Ostravy a Bohumína k hranicím s Polskem, po napojení na D1 se oficiálně stala její součástí.