Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost ministerstva dopravy a ŘSD. Ta protestovala proti zastavení stavby D3 v okolí Tábora.

Na plánované, asi 180 kilometrů dlouhé trase z Prahy na České Budějovice a k rakouské hranici jde o zhruba dva a půl kilometru dlouhý úsek mezi Táborem a Stoklasnou Lhotou, kde se rozšiřuje stávající silnice. Stopku tam vydal už v září pražský městský soud.

Dal totiž za pravdu majitelům motocentra, kteří si stěžují, že jim dálnice z Tábora do Veselí nad Lužnicí odřízne jedinou přístupovou cestu. Nyní verdikt potvrdil správní soud a vypadá to, že poslední možnou variantou je mimosoudní vyrovnání.

Majitelé motocentra navrhují dvě možnosti: buď se příjezdová cesta změní z dočasné na trvalou, nebo dostanou od ministerstva finanční kompenzaci.

Pavel Bratránek, který je jedním z majitelů, hovoří o částce 40 milionů korun. "Ale my jednoznačně preferujeme variantu změny charakteru příjezdové komunikace z dočasné na trvalou," tvrdí.

Ani jedna z variant se ale nezamlouvá ministerstvu dopravy. A šéf resortu Zdeněk Žák prohlašuje, že nyní zahájí tvrdé obchodní jednání.

"Teď to bude velmi ostré vyjednávání, protože my máme v záloze ještě jedno řešení, které bude trochu překvapivé. To znamená, že pokud se rychle nedohodneme, tak jim nedáme nic a použijeme záložní variantu," řekl serveru IHNED.cz ministr dopravy.

Ten už stanovil pevnou částku, kterou by byl ochotný majitelům motocentra zaplatit jako finanční kompenzaci. "Tu vám ale teď neřeknu. Pokud se do ní oni trefí, tak si plácneme. V momentě, kdy přestřelí a nebudou ochotni vyjednávat, tak přejdeme na svou záložní variantu. My teď předvádíme tvrdé obchodní jednání," věří si.

Zároveň ale připouští, že by obchvat Tábora mohl vést jinudy. V tom případě by se však stavba úplně zastavila a musela by začít příprava nové. A to by znamenalo zpoždění minimálně pěti let.

Problémy u Budějovic a ve středních Čechách

Komunikace má v budoucnu spojovat Prahu s rakouskými hranicemi a měřit přibližně 180 kilometrů. První úsek byl otevřený už před 20 lety, od té doby ale výstavbu brzdí opakované problémy.

Zatímco rakouská strana je připravena na napojení této dálnice, D3 v České republice vede mezi Meznem a Veselím nad Lužnicí, tedy na úseku v celkové délce 42 kilometrů, který ale přerušuje právě nedokončený obchvat Tábora.

Na jaře byl otevřen pětadvacetikilometrový kus u Plané nad Lužnicí, další úseky v Jihočeském kraji se staví, ale stále se objevují nové komplikace. Situace podobná té u Tábora by se kvůli některým pozemkům mohla opakovat i u Českých Budějovic. Výstavbu mezi Veselím nad Lužnicí a Budějovicemi zase zpomalí spory stavebních firem o platnost tendru.

První náměstek nemá prověrku. Kdybych se zbláznil, nikdo mě nezastoupí, zlobí se ministr Žák - čtěte ZDE

A spoustu problémů má příprava trasy i ve středních Čechách, kde do ní zasáhl krajský soud. Po stížnostech několika obcí a soukromých osob zrušil chystanou variantu přes Dolní Posázaví a Neveklovsko. I tady se teď bude rozhodovat o kasační stížnosti Středočeského kraje, a to stavba ještě ani nezačala.

Náklady na dostavbu dálnice tak stále rostou, aniž by stavba výrazně pokročila. Zatím se odhadují zhruba na 80 miliard korun.

Podívejte se na místo, kvůli kterému stavba dálnice D3 u Tábora nemůže pokračovat: