Americký producent počítačových videoher společnost Valve se na pohled nijak neliší od svých konkurentů. V prosvětlených kancelářích firmy ve městě Bellevue se kupí fascikly s účty, v rohu místnosti září monitory. Chybí tu jediné: šéfové firemních oddělení.

Tři sta zaměstnanců pracuje převážně na základě plošné hierarchie. Společnost, působící v americkém státě Washington, se snaží od svého založení v roce 1996 všechno dělat trochu jinak, než je zavedeným zvykem. V jejím čele stojí bývalí zaměstnanci Microsoftu Gabe Newell a Mike Harrington, kteří Valve proslavili především vynalézavou hrou Half-Life.

Zaměstnancům nechávají jinde nevídaný prostor. Komunikují s nimi přímo, bez jednotlivých šéfů oddělení. To umožňuje firmě obdivuhodnou pružnost.

"Zaměstnanci rozhodují kolektivně, to sice může v některých případech protáhnout porady, na druhou stranu jsou mnohem víc motivováni," říká Terri Kelly, ředitel W. L. Gore, jiné firmy s podobnou hierarchií.

"Naši lidé mají osobní zájem na úspěchu firmy," vysvětlil Kelly listu The Wall Street Journal.

S tím souhlasí i Ilya Pozin, zakladatel společnosti Ciplex, která nechybí v seznamu 500 nejrychleji rostoucích amerických firem. Zmiňuje studie, podle kterých zaměstnanci stráví třetinu svého pracovního dne na úkolech, které považují za zbytečné, prostě jen proto, "že se to musí".

Pracují na nich s minimálním nasazením. "Když ale odstraníte ve firmě vertikální hierarchii, okamžitě se zvýší produktivita," tvrdí na svém blogu Ilya Pozin.

Jednotlivci podle něj nepotřebují vedení. Jakmile se z nich stane tvůrčí tým, dokážou se lidé v něm motivovat i řídit navzájem. S tím souvisí i způsob odměňování: neodvíjí se přímo od pozice ve firemní hierarchii, ale od odvedeného objektivního výkonu.

Co když se ale dostane tým do potíží? Potom už se musí uplatnit autorita vedoucího. Ale nikoli aby jim nabízel řešení, spíše aby pomáhal hledat lidem z týmu nejlepší z jejich řešení.

Jednotlivé týmy také rozhodují kolektivně o tom, jaký kandidát na nové místo bude přijat. Stejně tak funguje i propouštění.

"V tomto místě je možná slabé místo celého systému," připouští Greg Coomer, který pracuje ve Valve od jeho založení. "Bez tradičních šéfů je někdy těžší ukázat na někoho prstem a říct, že odvádí špatnou práci."

Příklad ostatním

Příklad Valve a dalších pružných firem už zaujal i velké společnosti. Na podobných principech se snaží povzbudit produktivitu i nadnárodní gigant General Electric, sídlící ve východoamerickém státě Connecticut. Snaží se dělit výrobu do menších provozů s málo zaměstnanci.

Pro menší výrobny je snadné orientovat se na nové úkoly. Ředitel sice narýsuje výrobní cíle, jejich každodenní řešení už ale nechává na zaměstnancích samotných.

Fenoménem firem s plošnou hierarchií se zabývali výzkumníci z University of Iowa a texaské A&M University. Zjistili, že tvůrčí týmy bez vedoucích cítí velkou spoluodpovědnost. Jednotliví zaměstnanci si v nich nezištně pomáhají a zastupují se bez nároku na ocenění okolí.

"Dokážou se také velmi pružně doplňovat s jinými týmy a spolupracovat s nimi," říká Stephen Courtright, spoluautor studie. Naopak role tradičních šéfů je podle studie nezastupitelná v případech, kdy úspěch práce záleží na pohotovém jednoznačném verdiktu.