reklama
reklama
9. 1. 2013 | poslední aktualizace: 9. 1. 2013  19:40
Odborník: Bobošíková už se vidí na Hradě

Ďábelsky upřímná Bobošíková se už vidí na Hradě, národ je proti, tvrdí marketingový expert

Jana Bobošíková je ke svým voličům až ďábelsky upřímná, ukazuje přesně to, co by dělala jako prezidentka. Na volební úspěch jí to ale stačit nebude. Přitom je přesvědčená, že prezidentkou už v podstatě je, jen to ještě národ nepochopil, zhodnotil kampaň Vilém Rubeš, marketingový odborník.
Jana Bobošíková
Jana Bobošíková
foto: čtk

Jediný produkt, který Jana Bobošíková nabízí, je ona sama, popisuje kampaň kandidátky marketingový odborník Vilém Rubeš, který zaměřuje na budování značek. V rozhovoru pro IHNED.cz Rubeš vysvětluje, že Bobošíková svým potenciálním voličům nenabízí žádný jasný důvod, proč by ji měli volit.

Nejzajímavější kampaň má pak Schwarzenberg, kterému se povedlo propojit více témat. Zklamáním je zase Vladimír Franz. Všem kampaním přitom chybí příslib a argumenty, proč volit daného kandidáta.

reklama

Jaké voliče Jana Bobošíková oslovuje, na koho nejvíce cílí?

Jana Bobošíková má svůj klasický elektorát, který rád slyší hesla o suverenitě, trpí Evropskou unií, zlými Němci a dalšími. Bobošíková ví, že její voličská základna je stabilní, ale nebude stačit. Doufá, že v této volbě získá další hlasy. Nepřesvědčeným ale nenabídla žádný nový argument a důvod, proč ji volit. Podle mě se jí nepodaří voličskou základnu významně rozšířit.

Její voliči se nedají vymezit ani podle věku, spíš jde o psychografický profil, který jde napříč generacemi. Proto její elektorát taky "nevymře".

Jaké jsou hlavní motivy její kampaně?

Byl jsem zvědavý, jestli bude mít vůbec nějakou kampaň. Ukázalo se, že ji má a že je to její nejlepší kampaň, když vezmeme v úvahu, jak je v této oblasti špatná. Jana Bobošíková má totiž jediný produkt, který prodává a tím je ona sama. Doteď se musela krýt za zájmy strany, pouze při kandidatuře na europoslankyni mohla vystupovat sama za sebe. Teď mluví sama o sobě a je vidět, že ji to hrozně baví. Hovoří o sobě ve třetí osobě i v televizních spotech.

Mohla by jí kampaň postavená na její mediálně známé osobnosti přinést větší úspěch oproti parlamentním volbám?

Teoreticky by jí to mohlo přinést větší úspěch. Ona sama je ale jak svým nejlepším zbožím, tak i svým nejhorším nepřítelem. Je totiž velmi polarizující osobnost.

Na voliče nepůsobí dobře, když jeden kandidát jde ten samý den požádat o podporu extremisty z iniciativy D. O. S. T a vzápětí se otočí na KSČM.

Může Bobošíkové uškodit, že byla v roce 2008 nominována KSČM na prezidentku?

Může jí to poškodit a myslím, že v tu chvíli ztratila spoustu svých příznivců. Existuje mantra, že komunisti jsou zlo. V okamžiku, kdy ona kandidovala za ně, nastalo v jejich kruzích zklamání. Bobošíkové je to ale jedno. Kdyby tu šanci měla u křesťanských demokratů, tak se spojí s nimi. 

Jak byste tedy zhodnotil osobnost Jany Bobošíkové s ohledem na její vystupování a rétoriku?

Protože si je sebou jistá, působí jistě i ve svých projevech. Vystupuje tak, jak si myslí, že by měla vystupovat velká silná osobnost. Bobošíková se považuje za prezidentku a je přesvědčená, že jí v podstatě už je, jen to ještě národ nepochopil. Už teď přednáší novoroční projevy místo volební kampaně. Nejsem si úplně jistý, jestli je na tohle někdo, kromě jejich srdcových přívrženců, zvědavý.

Proč jí stylizace přímo role prezidentky nepomáhá?

Její přívrženci ji budou volit, i kdyby jen stála a mlčela. Její nepřátelé si spíš představí tu hrůzu, kdyby takové projevy měli poslouchat každý Nový rok. Tímhle nerozhodnuté voliče nenabere.

Navíc obsah je pořád stejný – kritizuje současnou situaci a zakončí to tím, že je jediná, kdo nepodlehne. Na kampaň je to málo. Tahle chyba je ale společná pro všechny kampaně.

Co je slabá stránka kampaní?

Kampaně přeskočí prostřední část. Na začátku jsou politologičtí poradci a na konci je například schopný režisér. Mezitím ale chybí komunikační stratég, který by přeložil cíle vytyčené politology, do kampaně se zprávou. Až teprve ta by se předložila ke kreativnímu zpracování režisérovi.

Zeman se i přesto prsí, že mu natočil klip Filip Renč. A klip je skutečně natočený hezky, pouze jim nikdo neporadil s obsahem.

U Bobošíkové je to přesně obráceně. Nikdo se nenamáhal s vymýšlením něčeho zajímavého, ona prostě jen řeční projev, je přitom stejná jako vždycky a je to natočené stejně mizerně jako cokoliv dalšího, co točila.

Je tedy kampaň Bobošíkové komunikačně nejbohatší?

Ona je vlastně svým způsobem k lidem až ďábelsky poctivá. Bobošíková prodává Bobošíkovou. Není tam nic víc ani nic míň. Ukazuje přesně to, co by dělala, kdyby náhodou zvolena byla – stále by mluvila jenom o sobě.
Z hlediska kampaně je ale skutečně Bobošíková nejpoctivější. Zatímco Sobotka hledí zadumaně z okna, Fischera stylizují do role mudrlanta. Ji nikdo do ničeho nestylizuje. Ona taková je.

Jak se projeví to, že Bobošíková byla zpočátku z řad kandidátů chybou ministerstva vyloučena?

To jí může trochu pomoct. Pár lidí si pomyslí: „To ale nebylo fair play.“ Na druhé straně je vidět, že vyřazení nebylo cílené. Stála za ním pouze stupidita lidí na ministerstvu vnitra, kteří se svoji naprosto evidentní chybu snažili ještě obhájit. Nemá to tedy takový dopad, jako kdyby se ji někdo snažil potopit úmyslně. Handicap to ale určitě nebude, navíc ani po tu dobu nezmizela z médií. 

Bobošíková se věnuje kontaktní kampani. Je to vhodná strategie?

Kontaktní kampaň je velmi složitá. Ani u senátních kampaní, kde je obvod výrazně menší, se nemůžete spolehnout na kampaň jenom s kandidátem. Aby kontaktní kampaň skutečně fungovala, musí za ní stát spousta zapálených lidí, které můžu potkávat dennodenně. Většina politiků si tím jen potvrzuje správnost svých stanovisek, na mítink přijdou totiž jen příznivci.

Neuškodí Bobošíkové, že nemá billboardy?

Rozhodně ne. Nestačí totiž mít billboard a na něm svůj obličej. Musí mít nějaké sdělení. Kampaň sama je jedna část. Druhá část je to, že se o kandidátech píše a mluví v médiích. Každý občan už kandidáty zná. Proto nestačí přijít s kampaní, která pouze říká: Jmenuji se Jana Bobošíková a kandiduji na prezidenta. Musí tam být jednoznačný a dobře formulovaný důvod, proč ji volit. Ten ale nedává žádná z kampaní.

Když v roce 1769 napsal Samuel Johnson první moderní inzerát. Chtěl prodat pivovar, napsal ale: "To co vám prodáváme není pivovar, ale splněný sen každého velkého hrabivce. Totiž možnost zbohatnout tak, jak si to ani neumíte představit.“ Později napsal, že příslib je duší reklamy. U nás každý kandidát prodává pivovar.

Kterou z kampaní považujete za nejlepší vy?

Nejzajímavější kampaň má Karel Schwarzenberg. Jako jedinému se podařilo udělat multitematickou kampaň zaměřenou i na jiné cílové skupiny. Schwarzenbergova kampaň má motivů dost a jednotící prvky zůstaly zachovány. Schwarzenbergovi se povedly spoty se Zdeňkem Svěrákem. Videa z rozhovoru propojují cimrmanovský svět se Schwarzenbergem a takticky navíc po většinu doby mluví Svěrák. Nevýhoda Schwarzenbergovi řeči potom není tak patrná.

Jaká kampaň je pro vás naopak zklamáním?

Těšil jsem se na kampaň Vladimíra Franze, ale zklamala mě. Myslel jsem si, že je větší osobnost. Začal svoji kandidaturu na prezidenta najednou brát moc vážně. V kampani má spoustu nesrozumitelných sloganů – kdo je například „občanský prezident“? Kampaň se točí kolem vzhledu a podsunuje nám, že když máme něco proti Franzovi, tak jsme měšťáci, kterým vadí jeho vzhled. Mně ale vadí prázdnota jeho myšlenek.

reklama
Zobrazit náhled
Zbývá 1000 znaků
moje volba je jasná - Bobo. (Blaník)
Já nemám rád NWO a Bilderberg,židovskou mafii,EU (nechci EUSSR...
moje volba je paní Bobošíková (Hennes)
je to přímá osobnost která chce změnit současný fuj styl politikaření
Re: Ďábelsky upřímná Bobošíková se už vidí na Hradě, národ je proti, tvrdí marketingový expert (Kjus)
Je mi Vas lito, když si o kosočtverci jménem Bobošíková myslíte,...
Ano. (xxx)
Jana Bobošíková je pěkně po česku vych*aná ženská, které by spíše...
Re: Ďábelsky upřímná Bobošíková se už vidí na Hradě, národ je proti, tvrdí marketingový expert (anonym)
Souhlas
Zobrazit diskusi

Nový občanský zákoník

Generální opt-in do zákona o obchodních korporacích

Největší změna soukromého práva za 20 let.
Co se změní pro vás?

Vstupte do speciálu iHNED.cz
Nejčtenější
reklama
VIDEO
Fotbalový zápas, ilustrační foto
Matěj Smlsal
Exkluzivně
Český rozhlas nadále rozšiřuje své aktivity na internetu. Od konce...
VIDEO
Parkovací zóna, ilustrační foto
Eliška Nová
Víme první
Pilotní projekt nových parkovacích zón do dalších pražských městských...
reklama
reklama
reklama