V počtu aut na obyvatele mezi evropskými velkoměsty vede Praha. A podobně špatně dopadá i v míře znečištění.

Proto se teď zastupitelé rozhodli podpořit projekt českého občanského sdružení Future Age, které do konce letošního roku spustí takzvaný carsharing elektromobilů – vůbec první sdílení bezemisních aut v Česku.

"Pilotně začneme s 35 vozy a se šesti rychlodobíjecími stanicemi v Praze 1," říká ředitelka projektu Kateřina Grmelová z Future Age.

A do konce příštího roku se sdílená auta na elektřinu objeví také v šesti dalších krajských městech.

Celkem se pro projekt s názvem eCar4U.eu počítá se 180 "zelenými" auty v Praze, dalších 120 má jezdit ve zbytku republiky.

Všechny vozy dodá automobilka Volkswagen. Půjde o model eUp, který zvládne dojet až 150 kilometrů na nabitou baterii. Volkswagen se také bude podílet na mediální kampani projektu.

Zatím má sdružení "auta do zástrčky" zapůjčená a počítá se s tím, že financování vyřeší operativní leasing, tedy že bude mít vozy v dlouhodobém "pronájmu".

Sdružení chystalo plán na sdílení zelených vozů dva roky a Praha projekt podpořila už při vypracování studie proveditelnosti. Už tam se na projekt nabalili významní partneři, díky nimž se podaří ufinancovat ambiciózní záměr.

Pro srovnání s dalšími tuzemskými službami – Car4way má k dispozici 12 aut, Autonapůl o dvě více. Pořizovací cena elektromobilů je navíc mnohem vyšší než u aut na klasický pohon.

Jeden vůz přijde podle kalkulací Future Age na 600 tisíc korun, rychlodobíjecí stanice pak na 750 tisíc. O dobíjení vozů se postará Pražská energetika (PRE).

"Třiadvacet stanic, které budou do projektu zapojeny, už stojí. Na dalších šest vytipovaných a nasmlouvaných míst je teprve osadíme," říká mluvčí PRE Petr Holubec. Úsporu "zelenému projektu" přinese i vstřícnost magistrátu, který nechá elektrická vozidla parkovat v modrých zónách zadarmo.

Pražští politici nastoupili obecně na trend carsharingu, protože propočty ukazují, že jedno sdílené auto zvládne nahradit zhruba osm vozů v soukromém vlastnictví. Přitom z podkladů magistrátu vyplývá, že aut přibývá v Praze velkým tempem, mezi lety 1990 a 2012 vzrostl počet z 336 tisíc na 953 tisíc.

Proto si hlavní město na konci roku odhlasovalo, že bude podporovat carsharing, a především ten elektromobilní. "Iniciativa se vyvinula sama bez zásluhy Prahy, její zásluha je v tom, že provozovatelé ekologického carsharingu nebudou muset platit za stání," dodává Jiří Nouza, pražský náměstek pro dopravu.

V další etapě se zelená sdílená doprava přesune do Brna, Olomouce, Ostravy, Ústí nad Labem, Plzně a Českých Budějovic. "Tam se domluví podmínky s vedením měst teprve podle výsledků pilotní pražské fáze," doplňuje Grmelová.

Zatím je sdružení domluveno s Českými drahami, které poskytnou parkovací místa před nádražími a vyhradí prostor na registrační centra. Kromě toho se do projektu v Praze přidalo také Letiště Václava Havla, které nabídne místo, kde budou dobíjecí automobily parkovat.