Po deseti letech se v Česku schyluje k dalšímu velkému souboji, v němž půjde o miliardy korun a v němž jednotliví hráči budou zkoušet všechny možnosti, jak porazit konkurenci.

Ministerstvo dopravy se začíná připravovat na výběr firmy, která bude vybírat mýto po roce 2016, kdy vyprší smlouva konsorciu kolem rakouské firmy Kapsch. A její rivalové již nyní avizují svůj zálusk.

„Český trh je pro nás velice atraktivní. Pokud bude vyhlášena soutěž, plánujeme se jí účastnit,“ napsali HN manažeři italské firmy Autostrade, která s Kapschem soupeřila již v roce 2005. Vítězství Rakušanů se tehdy snažila zabránit dokonce stížnostmi k antimonopolnímu úřadu či soudními žalobami.

ZÁJEMCI O ČESKÉ MÝTO

Kapsch

Konsorcium v čele s rakouskou firmou Kapsch, které zahrnuje také ČSOB či Telefónicu, bude vybírat mýto do konce roku 2016. Využívá mikrovlnou technologii založenou na téměř dvou stovkách mýtných bran. Pokusně již ale v Česku vyzkoušel i využití satelitů. 

Autostrade

Italská firma, která v roce 1999 prošla částečnou privatizací, zajišťuje výběr mýta téměř v celé Itálii, kromě toho se podílí na provozování systému také v Rakousku.

V roce 2005 se neúspěšně ucházela i o český kontrakt.

Siemens

Největší evropská firma z oboru elektroniky a průmyslu se mimo jiné věnuje elektronickému mýtu. Specializuje se na tzv. hybridní systémy, tedy kombinaci satelitní GPS technologie s mikrovlnným systémem mýtných bran.

SkyToll

Slovenská společnost SkyToll, kterou předloni ovládl český podnikatel Petr Syrovátko, vybírá mýto na Slovensku pomocí technologie Siemensu. Svůj systém využívající satelity nabízí Česku mimo jiné s argumentem, že by řidiči díky ní mohli využívat v obou zemích stejnou palubní jednotku.

Dalším potenciálním hráčem je německý Siemens. „Rozhodneme se podle toho, jak bude nastavené výběrové řízení,“ říká Mariana Kellerová z české centrály Siemensu.

A samotný Kapsch počítá rovnou se třemi až pěti vyzývateli. „Alespoň takovou máme zkušenost z obdobných tendrů v zahraničí. Ostatně i v České republice již několik konkurentů začalo vyvíjet své aktivity,“ říká šéf českého Kapsche Karel Feix.

Brány vs. satelit

Ministerstvo dopravy je zatím ve fázi, kdy hledá projektového manažera, který by měl za sto milionů korun státu poradit, jakým způsobem mýto v dalších letech vybírat – tedy zda nadále spoléhat na mýtné brány, nebo kamiony a autobusy hlídat pomocí satelitů, případně kombinací obou systémů. A také by měl doporučit, zda zavést mýto i na silnice nižších tříd, jak to letos udělalo Slovensko.

Ostatně výběrčí slovenského mýta, firma SkyToll, je dalším zájemcem o český tendr. „Satelitní technologie, kterou využíváme, je považována za jedinou vhodnou pro zpoplatnění jiných silnic, než jsou dálnice,“ tvrdí mluvčí firmy Anton Bódis.

Ministerstvo ve skluzu

Samotnou soutěž na provozovatele mýta chce ministerstvo vypsat v květnu příštího roku. Jeho cena se má odvíjet od zvolené technologie nebo právě od počtu zpoplatněných silnic. „Je předčasné mluvit o rozsahu tendru, když nevíme, jaké komunikace budeme chtít zpoplatnit a jakým způsobem,“ říká mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar.

Původní tendr z roku 2005 vyhrál Kapsch s nabídkou 22 miliard za vybudování a desetileté provozování celého systému. Cena tehdy byla téměř o pět miliard vyšší, než kolik nabídla třeba zmíněná Autostrade, kterou ministerstvo vyloučilo pro údajné nesplnění podmínek.

Jisté nicméně je, že pokud by stát chtěl i po roce 2016 mýto vybírat ve stejném rozsahu jako dnes, hodnota zakázky by již byla nižší. „Odpadla by minimálně vstupní investice ve výši tři a půl miliardy za vybudování celého systému,“ říká šéf Kapsche Karel Feix.

Prozatím ovšem není jasné, zda se podaří tendr vypsat včas. Někteří pozorovatelé již varovali, že ministerstvo bude muset alespoň na krátké období prodloužit smlouvu s Kapschem. „Pokud by takováto situace nastala, jsme samozřejmě připraveni tuto variantu nabídnout,“ říká Feix.