Od prvního září se v Praze výrazně rozšíří zóny placeného stání. IHNED.cz získal finální podobu podrobných map nových modrých zón. Magistrát je vybuduje v Praze 5 a 6. Rada hlavního města schválila minulý týden dvě zakázky, kromě jiného na správu zón, celkem za 900 milionů.
 
Pražské modré zóny jsou přitom poměrně často kritizovaným projektem, mimo jiné proto, že obsahují jen omezené množství míst pro návštěvníky. O víkendech tak často vzniká paradoxní situace, kdy jsou modré zóny pro rezidenty prázdné a stání "na parkovacích hodinách" přeplněná. 
 
S dalším rozšířením zón proto magistrát slibuje, že celý systém upraví tak, aby byl přívětivější například pro drobné živnostníky nebo ty, kteří potřebují se svým vozem zaparkovat u příbuzných.

Podle nového systému by na modré zóně mohli zaparkovat i lidé bez parkovací karty. A to maximálně na dvě hodiny, které si zaplatí přes mobilní aplikaci. Nově přibudou také smíšené – fialové – zóny, což bude kombinace modrých zón s parkovacími automaty.

Na oranžové zóně pak budou moci zastavit úplně všichni včetně rezidentů. Ti si ale parkování na oranžové budou muset zaplatit v parkomatu. Zelené, šestihodinové zóny se zruší.

V Praze 6 se modré, fialové a oranžové zóny od podzimu objeví v okolí dejvického "kulaťáku", což je hustě zabydlená oblast podobná pražským Vinohradům. "Tam je ta situace nejhorší, parkuje se tam i ve dvou řadách," řekl serveru IHNED.cz mluvčí šesté městské části Adam Halmoši. Ve vilových čtvrtích Praha 6 s placeným stáním zatím nepočítá.

Finální verze zón placeného stání v Praze 6

Rozklikněte pro zvětšení. Zdroj: Praha 6

V Praze 5 se omezené parkování dotkne části od Újezdu směrem k Arbesovu náměstí. Zpoplatněná tak bude například Zborovská ulice nebo Janáčkovo nábřeží.

Finální verze zón placeného stání v Praze 5

Rozklikněte pro zvětšení. Zdroj: Technická správa komunikací

Kromě mobilní aplikace počítá Praha se zavedením webových stránek. Tam by si mohli řidiči dohledat, kde v daném místě zaparkovat.

Řidičům by se mělo usnadnit i placení v parkomatech. Ty teď přijímají mince, částečně by měly fungovat i přes Opencard. Nově budou přijímat i hotovost nebo platební kartu. Řidiči budou také moci zaplatit přes SMS.

"Parkování na Praze 1, 2, 3 a 7 je nastavené špatně," řekl serveru IHNED.cz radní pro dopravu Jiří Nouza (TOP 09). Podle něj na některých místech rezidenti přes den zmizí a ulice se vyprázdní. Stejné je to i o víkendech. Modrá je tam proto zbytečná. I proto Praha přišla s novou verzí, která se na Praze 5 a 6 vyzkouší a pak se bude rozšiřovat dál.

Dnes je v Praze necelých 45 tisíc parkovacích zón. Do pěti let by jich mělo být o necelých 100 tisíc víc. Rozrůst by se měly na Prahy 1–11 a Prahu 18. "Zóny se budou rozšiřovat v podstatě na přání jednotlivých městských částí," říká Nouza. 

Upravovat by se pak měly i současné zóny. Minimálně tak, že se změní jejich poměr a ubyde "zbytečných" modrých. 

Návrh na příštích pět let, Praha 8 se ale odsouvá až do etapy 2015:

Pilot

 Rozklikněte pro zvětšení. Zdroj: Magistrát hlavního města Prahy