Pokud se zakázka na mýtné rozdělí, Kapsch bude mít zájem především o technické části, jako je provoz kontrolních systémů, či o služby spojené s účtováním a fakturací mýtných plateb. Řekl to generální ředitel společnosti provozující v tuzemsku mýtný systém Karel Feix.

O rozdělení zakázky uvažuje ministerstvo dopravy jako o krajní situaci, pokud by se nepodařilo do konce roku vypsat výběrové řízení na komplexní zajišťování celého systému, jako je tomu dosud.

"Kapsch je technologická firma. Stavební činnosti, jako je například výstavba mýtných bran a dalších zařízení, proto ráda přenechá někomu jinému, pokud se zakázka nebude soutěžit jako kompletní balík služeb," uvedl Feix.

Zájem by ale měla o zastřešující pozici jakéhosi koordinátora mezi ostatními subdodavateli, se kterou má zkušenost už ze současného systému.

Ve hře je ale ještě varianta, že si tuto zastřešující funkci bude chtít stát ponechat, jak už dříve uvedl ministr dopravy Antonín Prachař. Podle Feixe je sice možné, aby se úloha státu, který se dnes soustřeďuje pouze na kontrolu Kapsche jako generálního dodavatele, postupně prohloubila i na subdodavatelskou úroveň. Je ale nemožné, aby správu celého systému převzal kompletně ve zbývajících dvou a půl letech, během kterých nynější smlouva vyprší.

Stát by tak například mohl přímo mluvit do smluv například s prodejními místy, kde provozovatelé kamionů platí případné mýtné nedoplatky nebo si vyzvedávají palubní jednotky OBU, uvedl Feix.

Pokud by ale chtěl v tomto postupovat zcela samostatně, musel by vytvořit mimo jiné i vlastní softwarové vývojové centrum, což bude při současných možnostech Ředitelství sinic a dálnic, o kterém se v této souvislosti uvažuje, velice obtížné.

Jakou podobu mýtného systému bude nakonec stát požadovat, bude záviset na analýze takzvaného projektového manažera, kterého prostřednictvím výběrového řízení nyní ministerstvo dopravy hledá.

Tento poradce by měl pro úřad vypracovat nejvhodnější způsob výběru mýtného, navrhnout nejvýhodnější rozsah zpoplatněných komunikací a rovněž státu doporučit i nejvhodnější technologii.

Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 zhruba na 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy. Loni systém vybral zhruba 8,55 miliardy korun, od zahájení provozu téměř 50 miliard korun. Z vybraného mýtného náleží společnosti Kapsch a jejím subdodavatelům mezi 18 a 20 procenty.