Zprovoznění tunelového komplexu Blanka naráží na další problémy. Město nemá dispečink, který by řídil provoz tunelu. Vybudování provizorních řídicích středisek potrvá několik měsíců a Praha ještě ani nevybrala firmu, která potřebné technologie dodá a zajistí zkoušky nutné ke spuštění provozu.

Náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09) řekl, že udělá vše pro to, aby se Blankou začalo jezdit v září. Kritici ale tvrdí, že to nelze stihnout.

Zprovoznění tunelu závisí také na výsledku arbitráže, kterou vede Praha se stavební firmou Metrostav. Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) tvrdí, že soudní jednání spěje k co nejrychlejšímu otevření Blanky. Už dřív řekl, že by dopravní stavba, která bude stát více než 36 miliard Kč, měla řidičům sloužit v srpnu. Tento termín ale Metrostav zpochybnil.

Zatím také není jasné, kdy bude hotový dispečink, bez něhož se provoz v Blance nerozjede. Podle provizorního plánu bude Blanka řízena z nynějších dopravních středisek na Bojišti a Strahově, které dohlíží na provoz pražských silnic, městské hromadné dopravy i tunelů.

Pražští radní a poté i zastupitelé musí ale předtím schválit zakázku za zhruba 100 milionů, na základě které teprve dodavatel do dispečinků nainstaluje technologie pro řízení Blanky a zajistí napojení na ostatní provoz v metropoli.

Tendr má získat ČKD Praha DIZ, a to v jednacím řízení bez uveřejnění, v němž je osloven jen jeden dodavatel. To je sice podle vedení Prahy i firem legitimní způsob zadávání zakázek, někteří pražští radní ale za obdobný postup při výběru dodavatele čelí v kauze opencard trestnímu stíhání.

A nynější vedení města se kvůli možnému střetu se zákonem užšího výběru obává. I proto zřejmě výběr dodavatele odkládá.

Neukončená soutěž

Podle Nouzy zařízení dispečinků včetně potřebných zkoušek potrvá šest měsíců. Některé zdroje ČTK mluví až o osmi měsících. Zastupitelé přitom budou zakázku schvalovat nejdříve v březnu. Vyjádření ČKD Praha DIZ se nepodařilo sehnat.

Někdejší vedení Prahy původně plánovalo vybudování řídicího centra u mimoúrovňové křižovatky Malovanka. Na ústím Strahovského tunelu měl být centralizován nejenom veškerý provoz na komunikacích v metropoli, ale sídlo tu měla mít i záchranná služba, hasiči, technická správa komunikací a další.

Projekt měl stát přes miliardu korun. Pozdější politická reprezentace ale zjistila, že na nákladnou stavbu nenajde v rozpočtu peníze. V roce 2012 sice Praha vypsala soutěž, nikdy ji ale neukončila.

Podle bývalého primátora a nyní opozičního zastupitele Bohuslava Svobody (ODS) bylo už před rokem jasné, že město nestihne v termínu Malovanku postavit, i kvůli finanční náročnosti.

"Proto jsme řešili alternativní umístění dopravního velína. Nechápu, že několik měsíců před plánovaným otevření tunelu město stále nezačalo provizorní řízení provozu technicky vybavovat," řekl Svoboda na dotaz ČTK. "Je otázkou, zda se vůbec stihne tunel zprovoznit i díky časovému skluzu v přípravě řízení dopravy," dodal.

Městem plánovaný termín dokončení Blanky zpochybňuje i Metrostav, podle které obnovení loni v prosinci zastavených prací potrvá řadu měsíců. Zprovoznění klíčové dopravní stavby, která se proti původním předpokladům prodražila o několik miliard, Praha odložila už několikrát.