Nově zprovozněných silnic a železnic napřesrok ve srovnání s minulými léty výrazně ubude. Nepřibude přitom ani kilometr nové dálnice a ani na železnici nebude zprovozněn žádný větší souvislý úsek modernizované trati, vyplývá ze statistik Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

Mimo dálniční síť přibude 14 kilometrů nových rychlostních silnic a silnic prvních tříd. Ve srovnání s tím se letos dopravní síť rozrostla o 55 kilometrů silnic a zhruba 90 kilometrů modernizovaných a rekonstruovaných železničních tratí.

Celkem plánuje ŘSD během příštího roku předat řidičům do užívání šest nových silničních úseků. Nejdelší stavbou, která bude napřesrok otevřena, je sedmikilometrový úsek rychlostní silnice R35 mezi Bílým Kostelem a Hrádkem nad Nisou na Liberecku za zhruba 1,7 miliardy korun. Kromě toho by měly být dokončeny práce na modernizaci čtyř prvních úseků dálnice D1 v celkové délce 34,4 kilometru.

O něco pozitivněji ve srovnání s dokončovanými projekty vyhlížejí předpoklady nově zahajovaných staveb.

ŘSD například v příštím roce plánuje zahájit výstavbu 22 nových silničních a dálničních staveb s délkou trasy přesahující 100 kilometrů. Podobně i správa železnic plánuje v příštím roce zahájit práce na desítce velkých projektů včetně výstavby dispečerského řídicího centra na pražské Balabence.

Předpokládané termíny zahájení staveb ale mohou výrazně zpozdit průtahy ve výběrových řízeních, a to kvůli stížnostem neúspěšných uchazečů u antimonopolního úřadu. Rozhodování ve většině těchto sporů trvá řadu měsíců a není výjimkou, když se protáhne i výrazně přes jeden rok.

"Dokončení soutěží je jednou z klíčových priorit ŘSD pro rok 2014," uvedl generální ředitel ŘSD Pavel Kočica s tím, že stejně významné jsou i práce na projektové přípravě a vykupování pozemků. Právě zanedbanou přípravu nových projektů považují podnikatelé ve stavebnictví za největší problém, se kterým se dopravní stavitelství v současnosti potýká.