Evropská komise (EK) plánuje zavedení častějších technických kontrol u starších automobilů. Vozy starší šesti let by museli podle návrhu na prohlídku každý rok.

Plán eurokomisaře pro dopravu Siima Kallase počítá u většiny nových automobilů s první kontrolou po čtyřech letech. Další by musela proběhnout za dva roky, poté by se interval zkrátil na pouhý rok. Nařízení by rovněž platilo pro vozy s více jak 160 tisíci ujetými kilometry.

"Mezi pátým a šestým rokem narůstá dramaticky počet vážných nehod zaviněných technickou poruchou," stojí podle deníku Právo v prohlášení komise. Návrh však musí ještě posvětit vlády členských zemí EU a Evropský parlament.

V České republice mají řidiči povinnost absolvovat první technickou kontrolu nového vozu do čtyř let již nyní. Pro všechny další kontroly pak platí dvouletá lhůta. Průměrné stáří aut přitom v Česku dosahuje 14 let, což představuje téměř dvojnásobek oproti celoevropským 8 rokům.

Kallas chce rovněž stanovit pravidla pro soukromé servisy, které technické kontroly provádí. Komisař odhaduje, že na evropských silnicích připraví technické závady o život více než 2000 lidí ročně, celkem jde o příčinu 6 procent nehod.

Zpřísnění dohledu na stavem vozidel se ale nesetkalo s pochopením především v Německu. Tamní autoklub ADAC označil častější kontroly za okrádání. Podle jeho představitelů počet nehod způsobených technickými problémy představuje zanedbatelný zlomek oproti těm, které zaviní nedodržování předpisů a řízení v opilosti.

V Česku se zase nápad eurokomisařů nelíbí majitelům autobazarů a dovozcům ojetých aut ze zahraničí. "Myslím si, že je to přehnané. Každoroční kontrolu technického stavu vozidel bych doporučoval až po delší době než šest let stáří vozidla. Nelíbí se mi takové střílení od boku," konstatoval tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.

Podle něj by se měla EK zabývat spíše nejen v Česku rozšířeným problémem, že schválená vozidla mají ve skutečnosti k bezpečnému stavu výrazně daleko.