Osm let zamrzlý projekt rekonstrukce Masarykova nádraží se konečně pohnul. „Ještě letos chceme začít s rekonstrukcí historické budovy nádraží, hotova by měla být do dvou let. Pracujeme na dokumentaci, nutné pro stavební povolení,“ řekl HN Petr Palička, který řídí české realitní projekty skupiny Penta.

Penta od loňska ovládá firmu Masaryk Station Investments, jež v roce 2004 s Českými drahami podepsala smlouvy o stavebním rozvoji a oživení území druhého největšího nádraží v Praze.

Přestavba památkově chráněné budovy nádraží přijde podle Paličky na 300 milionů korun. Jde tedy o mnohem skromnější podobu, než o jaké se uvažovalo před osmi lety. Tehdy dráhy slibovaly velkorysou přestavbu za 8 až 9 miliard korun.

Část z plánované sumy už Penta proinvestovala loni v opravě střechy historické dvorany, jež byla v havarijním stavu. Slavnostní otevření zrekonstruované části si můžete prohlédnout ve fotogalerii.

Letos by na řadu měla přijít rekonstrukce podlahy. „Precizujeme s Českými drahami rozsah oprav a časový horizont. Máme zájem ukončit rekonstrukci co nejdříve,“ řekl Palička.

Vrcholící jednání HN potvrdil i Vladimír Bail z představenstva Českých drah, který má vztah s Pentou na starosti. „V této chvíli finalizujeme řešení rozporuplných otázek, jež obsahují osm let staré smlouvy. Naše stanoviska se sbližují, požadujeme ale, aby se nádraží začalo opravovat hned,“ uvedl Bail.

Smlouvy, jež v roce 2004 České dráhy uzavřely se soukromými developery, byly pro státní firmu výrazně nevýhodné. Jejich součástí je převod nádražních nemovitostí i pozemků kolem nádraží na developerskou firmu Masaryk Station Development, kterou ovládají soukromníci, ale České dráhy v ní drží pouze minoritní 34procentí podíl. Cena, za jakou se měly drážní nemovitosti prodat, je nízká. Proto také k naplnění smluv nikdy nedošlo.

Projekt se pohnul poté, co do něj loni na podzim vstoupila Penta. Ta má mimořádný zájem na ukončení sporu. Přímo proti nádraží v ulici Na Florenci začala totiž budovat obří administrativní komplex Florentinum za 5,1 miliardy korun. Potřebuje zkulturnit celé prostředí, včetně nevábně působícího okolí nádraží. A chce také atraktivní drážní parcely využít pro stavbu nových komerčních objektů.

Čas začal ovšem tlačit i dráhy. Nádraží chátrá a potřeba rekonstrukce je stále naléhavější.

Více se o opravě Masarykova nádraží v Praze dočtete v pátečních Hospodářských novinách.

Čtěte více v Hospodářských novinách