Náčelník generálního štábu Vlastimil Picek v pondělí povolil lety dopravních letadel CASA v plném rozsahu, uvedla mluvčí generálního štábu Jana Růžičková.

Letouny nesměly létat od konce října, kdy měl jeden z nich poruchu. Od té doby výrobce pracoval na odstranění závad. Armáda provedla od 6. února zkušební lety, které žádné závady neodhalily.

Testovací lety měly za cíl ověřit stabilitu navigačních a radionavigačních systémů letounů.

"Stroje celkem nalétaly přes 24 hodin a v průběhu ověřovacích letů nedošlo k žádnému zaznamenanému projevu nestability těchto systémů. Na základě výsledků povolil náčelník generálního štábu létání na letounech CASA C-295M v plném rozsahu a v reálném provozu," uvedla v pondělí Růžičková

Věčně problematické letouny

Nákup tří strojů CASA za 3,5 miliardy korun a výměnu pěti letadel L-159 za čtvrtý schválila vláda Mirka Topolánkova (ODS) v roce 2009. Letadla CASA ale mají od začátku roku 2010 problémy s avionikou.

Letouny opakovaně neprošly několika armádními zkouškami.

V únoru měl jeden stroj problém s autopilotem, při cvičném letu se propadl o několik desítek metrů. Znovu byly lety pozastaveny také na počátku května kvůli poruchám na navigaci. Později byla letadla vyřazena z běžného provozu opět loni v říjnu.

Jeden ze strojů měl tehdy poruchu těsně před přistáním. Přestal mu fungovat navigační displej a některé palubní přístroje, následně se pak objevila závada na pravém motoru. Všechna čtyři letadla poté musela zůstat na zemi a zjišťovala se příčina problémů.

Navíc jejich dodavatel, tuzemská společnost Omnipol, nestihl včas odstranit závady na systému chránící letadla před raketami.

Nové dopravní letouny CASA nesmí do vzduchu. Stroji opět vysadil motor - čtěte ZDE

Tendr na nákup letadel byl podepsán v roce 2009 a proběhl bez výběrového řízení. Podle studie Mezinárodního institutu pro strategická studia za ně Češi dali dvakrát tolik než Portugalsko.

Evropská komise také varovala, že stát nedodržel předpisy EU týkající se zadávání veřejných zakázek.

Kvůli špatnému fungování letadel uvažoval ministr obrany Alexandr Vondra dokonce o vypovězení smlouvy s dodavatelem a snažil se také vyjednat výhodnější podmínky obchodu. Došlo tak například k prodloužení záruční lhůty o půl roku.

Kvůli závadám na systémech dopravních letadel měla navíc firma EADS vrátit jeden stroj L-159 z celkových pěti, za které byl vyměněn jeden dopravní letoun CASA. Další kompenzací ze strany výrobce měla být dodávka náhradních dílů v celkové ceně 4,6 milionu korun.

Vondra vyjednal prodloužení záruky předražených letadel CASA. O půl roku - čtěte ZDE

Ministerstvo obrany už v minulosti uvedlo, že když nebudou letouny v bezvadném stavu do konce května, od smlouvy na jejich nákup odstoupí.