Trojice spotů má přimět rodiče k tomu, aby se zajímali o to, jaké pořady jejich potomci sledují. Kampaň, kterou ze zahraničí převzala Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, odvysílají celoplošné televize – Česká televize (ČT), Nova, Prima a Barrandov. 

"Dnešní třináctileté dítě vidělo v televizi asi 52 tisíc vražd, znásilnění a přepadení," podotkla šéfka rady Kateřina Kalistová. Dodala, že televize a další média ovlivňují spolu s řadou okolností psychiku a chování. Nejohroženější jsou podle ní děti do 12 let.

Každý den se na televizi dívá 97 procent českých dětí od čtyř do 14 let. Ve svém pokoji ji má 45 procent chlapců a děvčat. O to, co sledují, se stará ale jen každý druhý rodič.

Trojice spotů s názvy Půlnoc, Oslava a Metro vznikla v roce 2007 v Rumunsku. Zaplatil je evropský fond Phare. Česká rada kampaň převzala. Za práva, úpravu a dabování vydala 60 tisíc korun. Česká televize, Nova, Prima a Barrandov spoty odvysílají zdarma.

ČT je bude pouštět na všech čtyřech kanálech od 20:00 do 24:00, umístí je i na web. Nova kampaň odvysílá na hlavním kanále. Prima ji promítne i na svých kanálech Prima Cool a Prima Love, a to i po 22:00.

Ve spotu Půlnoc spí rodiče v noci u televize, jejich vystrašený synek sleduje noční pořad.

 

Půlnoc

 

Příběh Oslava ukazuje chlapce, který nožem rozbodá narozeninový dort a plyšového medvídka.

 

Oslava

 

Ve spotu Metro dívenka svádí chlapce tancem u tyče.

 

Metro

 

Představitelé rady označili kampaň za kontroverzní. Slibují si od ní vyvolání diskuse, a to i o možných dalších regulacích. Televize pořady, které by mohly být pro děti nevhodné, uvádějí po 22:00.

"Myslím si, že by bylo možná vhodné upravit zákon tak, že by televize byly povinny označovat pořady vhodnou věkovou kategorií. Ne každý pořad, který je vhodný pro děti kolem 15 let, je vhodný také pro děti kolem šesti let," řekla Kalistová. Dodala, že takto pořady označují televize na Slovensku i jinde v cizině.

Hlasatelka, nebo hvězdička

Podobně tomu bylo i v Československu. Na rizikový pořad nejprve upozorňovala hlasatelka, později nevhodný pořad označovala hvězdička.

I když televize mohou přijímat různá opatření, podle jejich šéfů mají odpovědnost hlavně rodiče. "Jestli děti sledují po 22:00 televizi, ovlivnit nemůžeme," řekl generální ředitel Novy Jan Andruško.

Podle něj by se měla vést diskuse o tom, kam by se regulace mohla dál posunout. Podle obchodního ředitele České televize Roberta Kvapila zůstává také otázka, zda je televize hlavním médiem, které nejmladší generaci ovlivňuje. Generální ředitel Primy Marek Singer míní, že by byla vhodná i kampaň pro internet.

Oslava

Půlnoc

Metro