Praha před několika měsíci vrátila Bruselu v tichosti 50 milionů korun dotace, kterou dostala na vybudování nové cyklolávky přes Vltavu pod Radotínským mostem. Důvod?

Přes lávku, zavěšenou na nově vybudovaném mostě Pražského okruhu - ač je již více než rok hotová - se nedá jezdit. A v nejbližších letech ani nebude moct. Město si totiž nezajistilo pozemky, z nichž by šlo na lávku postavit nájezdové rampy.

"Žádost byla stažena s odůvodněním, že není možné stavbu kolaudovat a tudíž zachovat udržitelnost projektu," potvrdila serveru IHNED.cz ředitelka magistrátního Odboru fondů Evropské unie Patricia Tiso Ferulíková.

Lahovická cyklolávka

Výkup pozemků na rampu měla zajistit Technická správa komunikací hlavního města (TSK). Její mluvčí Tomáš Mrázek ale odmítá, že by s přípravou zaspali. "S přípravou stavby se začalo včas. V Praze je obvyklé, že majitelé pozemků licitují o ceně a my nehodláme platit přemrštěné částky," dodává. Majitel pozemku totiž prodej potřebných tří set metrů čtverečních podmiňuje tím, že město odkoupí celý jeho pozemek o desetinásobné rozloze - po vybudování lávky totiž prý pro něj bude bezcenný.

Dražší než dálnice. Primátor to prověří

S vysvětlením TSK se ale nechce spokojit pražský primátor Bohuslav Svoboda. A chce zjistit, kdo za nesmyslné plánování nese odpovědnost. "Samozřejmě, že se město musí chovat jako řádný hospodář. Proto se po návratu z dovolené začnu o projekt lávky zajímat. Nechám prověřit jednotlivými odbory, zda město nepochybilo a jak je vůbec možné, že začali realizovat stavbu ještě před vyřešením všech majetkoprávních otázek," uvedl Svoboda.

Samotná lávka přišla na více než 50 milionů korun. Měří přitom pouhých 225 metrů - jeden metr tedy vyšel na 230 tisíc korun. To je takřka stejná suma, za kterou se v Česku staví dálnice - byť v jednoduchém terénu. Skutečná cena přitom bude dvojnásobná. Dalších 50 až 60 milionů korun totiž mají podle původních propočtů stát nájezdové rampy - pokud se tedy podaří odkoupit od majitele pozemky, potřebné k jejich výstavbě.

Cyklolávka Lahovice

Mimochodem, za uvedenou sumu město mohlo na daném místě místo lávky platit po 200 let převozníka, který by jezdil zdarma.

Pod nátěrem zlato

Uvedené sumy za novou lávku považuje architekt Radim Šimko za přemrštěné. "Takovéto konstrukce se standardně počítají na kila. Samotná konstrukce lávky z hlediska váhy a ceny za kilo by měla být kolem deseti milionů," říká Šimko, podle něhož by se uvedená lávka i s nájezdy a výkupy pozemků měla vejít pod padesát milionů.

"Ale samozřejmě lze vymyslet způsob, jak to montovat a osazovat co nejdráž. A taky může být pod nátěrem ze zlata," dodává s lehkou nadsázkou Šimko.

To ale TSK odmítá s tím, že na výstavbu lávky byla veřejná soutěž, do které se přihlásilo 11 firem. "Do užšího výběrového řízení kromě vítěze Skanska postoupily Pražské silniční a vodohospodářské stavby, JHP a Hochtief CZ," uvedl mluvčí firmy Tomáš Mrázek.

Podle Šimka si nyní zhotovitel stavby Skanska musí mnout ruce. "Záruční doba běží a nikdo jí to neopotřebovává," říká.

Zobrazit místo Cyklolávka odnikud nikam na větší mapě

I když město stáhlo žádost o již přiklepnutou dotaci a celou stavbu tedy platí ze svého, tvrdí, že vlastně o nic nepřišlo. Peníze se totiž vrátí zpět do daného dotačního programu a město je bude moci vyčerpat na jiný projekt. Na jaký ale ještě neví.

Peníze nepropadnou, dáme je na něco jiného

Podle Luďka Schreiba z tiskového odboru magistrátu rozhodně nehrozí, že by peníze propadly. Podobný problém přitom nyní řeší ministerstvo dopravy: To zoufale hledá náhradní projekty za 8 miliard korun, aby nepropadly peníze, které byly původně určené na dostavbu dálnice D8.

I ty totiž bude muset zřejmě vracet, protože se kvůli nedokončenému územnímu řízení nestihne celá dálnice dostavět čas.

"Za Operační program Praha - Konkurenceschopnost musíme říci, že máme opačný problém a na nedostatek kvalitních projektů si nemůžeme stěžovat," uvedl Schreib s tím, že z takřka 7 miliard korun v daném programu mají zasmluvněno již 80 procent.