Ministerstvo dopravy přichází s vlastní tezí, kolik peněz chybí v navrženém státním rozpočtu na rozestavěné dálnice. Aktuálně je to podle jeho údajů 10,5 miliardy korun.

Čísla zveřejňuje v době, kdy Ředitelství silnic na svých stránkách přiznává, že dálnice se v Česku staví dráž než například v sousedním Německu. Rozdíl dělá zhruba 16 milionů na kilometr.

Kvůli nedostatku peněz hrozí přitom ministerstvo omezováním staveb nebo zaváděním šestisetkorunových kuponů pro vjezd na silnice první třídy.

„Pracujeme teď na propočtech, které projekty budeme muset zastavit. Máme schváleno jen 64 procent peněz oproti předchozím slibům,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

V příštím roce si státní fond dopravy bude muset vystačit s 37 miliardami korun z národních zdrojů.

Pro zvětšení klikněte na ikonku vpravo pod infografikou.

Srovnání cen výstavby dálnic v evropských zemích

Jenže boj o miliardy z rozpočtu narušuje ministerstvu jeden fakt. Až dosud se mu nepodařilo nastavit jasná pravidla, jak na dálničních stavbách šetřit. V době, kdy stát chystal rozsáhlé stavební plány, které nedokáže nyní naplnit, spočítalo samo Ředitelství silnic, že s výdaji na dálnice není vše v pořádku.

Systémová korupce

Spočítalo náklady na 186 dálničních úseků v Česku a dalších evropských státech. Přičetlo mosty a tunely, odečetlo náklady na přípravu.

Kilometr dálnice v Česku se tak podle tabulky staví za 226 milionů, v Německu za 210 a v Dánsku dokonce za 150 milionů korun. Dálnice staví naopak dráž například Rakousko, a to za 329 milionů.

"Podle našeho názoru je hlavní příčinou předražování takzvaná systémová korupce. Tedy skutečnost, že došlo a dochází k prorůstání veřejné správy a soukromých podnikatelských zájmů,“ říká Martin Fadrný z Ekologického právního servisu, tedy sdružení, jež monitoruje ceny dálnic dlouhodobě.

Srovnání cen výstavby dálnic v evropských zemích