Jeden z nejuznávanějších českých odborníků na dopravní stavitelství František Lehovec z pražského Českého vysokého učení technického patří mezi pamětníky, když se 12. července 1971 otevíral první úsek dálnice D1. Měřil celkem 21 kilometrů a vedl z Prahy do Mirošovic.
"Tehdy ho slavnostně otevíral místopředseda federální vlády. Průměrná cena prvních úseků byla 30 milionů korun," uvedl Lehovec v on-line rozhovoru
Za čtyřicetiletou existenci se původní úsek protáhl až do Brna, přesto patří D1 k nejkritizovanějším dopravním tepnám v Česku. Nedávné prasknutí silnice na 52. kilometru ukázalo, v jak špatném stavu nejstarší dálnice je.
Mezi nejhorší úseky patří ty, které mají cementobenový kryt. "Jsou staré 35 let a mají nejméně 10 let po ukončení své životnosti. Jsou doslova v havarijním stavu a musí být co nejdříve nahraženy novými. Nachází se mezi 50 a 160 km D1," konstatuje odborník.
Podle Lehovce je v současné době prioritním řešením rekonstruovat D1 v úseku Mirošovice - Kývalka. "Rekonstrukce spočívá ve výměně celé konstrukce vozovky a současně rozšíření o jeden metr. To umožní v případě zásadní přestavby D1 na šestipruhovou jízdu v každém jízdním pásu jízdu ve čtyřech pruzích. Současně se předpokládá, že při zásadní přestavbě D1 bude využívána jako odlehčovací trasa také R35," konstatuje profesor z ČVUT.
Silnice v Česku jsou podle experta ve špatném stavu především proto, že se zanedbala údržba. To by se mohlo změnit v příštím roce, kdy má stát dát na opravu silnic dvojnásobek peněz, to znamnená kolem čtyř miliard korun.
Jak vnímá František Lehovec úterní výročí D1? Stavělo se před 40 lety lépe než dnes? Pomůže chystaná oprava dálnici tak, jak slibuje Ředitelství silnic a dálnic?
Expert na dopravu odpovídal na otázky čtenářů IHNED.cz