Doba, kdy je na českých mýtných branách k vidění výlučně logo firmy Kapsch, může podle ministerstva dopravy skončit. Ministr Antonín Prachař veřejně prohlásil, že by si výběr mýta mohl zajišťovat stát samostatně.

A to například prostřednictvím organizace Ředitelství silnic a dálnic. "S jistým předstihem jsme schopni se na takovouto variantu připravit," vysvětluje Prachař.

Na výběr poplatků za použití dálnic pro kamiony a autobusy má dnes monopol rakouský Kapsch, který celý systém vybudoval a od roku 2007 jej také provozuje. Podle desetiletého kontraktu, domluveného ještě Paroubkovou vládou, má nárok na zhruba pětinu z vybraných peněz, které již dosáhly téměř padesáti miliard.

Jeho smlouva ovšem za dva a půl roku vyprší. A podle Prachaře je stát v pozici, kdy by v dalších obdobích mohl celou obsluhu elektronického mýta sám převzít. "Klíčové je, že brány i celý mýtný systém jsou ve vlastnictví státu. A stát si může vytvořit kapacity, aby se o provoz staral, aniž bychom se museli spoléhat na Kapsch," dodává Prachař.

Deset let Kapsche

Rakouský Kapsch vyhrál v listopadu 2005 tendr – vypsaný tehdejším lidoveckým ministrem Milanem Šimonovským – na vybudování a desetileté provozování mýtneho systému, za cenu 22 miliard korun. Ostatní uchazeči byli vyloučeni pro údajné nesplnění podmínek. Sám Kapsch dnes označuje zdejší systém za jeden z nejlepších v Evropě, který zatím funguje bez jediné poruchy.

Ministerstvo dopravy je nyní ve fázi, kdy vypsalo soutěž na projektového manažera, který by měl zpracovat analýzu nejvýhodnějšího způsobu výběru mýta. Samotná soutěž na obsluhu systému má pak následovat na jaře příštího roku.

Varianta s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) by podle Prachaře mohla nastoupit ve chvíli, kdy by ministerstvo tendry nestíhalo.

Státní Kapsch

Jenomže vybudování kapacit pro obsluhu bezmála dvou stovek mýtných bran není záležitostí jednoho týdne. Především by musela být přijata a vyškolena řada zaměstnanců, kteří by celý systém měli na starosti.

"Stát si musí dobře propočítat, nakolik se mu vyplatí budovat si pro jediný mýtný systém rozsáhlé zázemí a technologický vývoj, jakým disponují velké světové firmy, které se věnují pouze mýtným systémům," argumentuje generální ředitel českého Kapsche Karel Feix.

Také proto je podle oslovených odborníků podobná představa nereálná. "Jenom například call centrum Kapsche zaměstnává desítky lidí. Především by ale stát musel mít k dispozici vlastní IT odborníky, techniky, kontrolory nebo lidi, kteří by vystavovali dopravcům faktury," říká bývalý šéf ŘSD David Čermák.

Sám ministr v tom však problém nevidí. "Když si Kapsch dokázal najmout například IT odborníky za tři čtvrtě roku, nevím, proč by to stát nedokázal za dva roky," tvrdí Prachař. Jaké investice by si takovýto postup vyžádal, však zatím ministerstvo nesdělilo.

Ministrovo prohlášení může být proto jen taktickou hrou směrem k manažerům Kapsche. Již před Prachařovým nástupem se totiž objevovala varování, že ministerstvo se při výběru nového provozovatele dostalo do velkého skluzu.

A že nakonec mu nezbude nic jiného než pokračovat ve spolupráci s Kapschem. "Už před rokem jsme jako ŘSD upozorňovali ministerstvo dopravy, že zaspalo. Od té doby se nestalo skoro nic," dodává Čermák.

Sám Prachař nicméně zatím odmítá, že by hrozilo nějaké zpoždění. "Neumím si dost dobře představit, že stát vlastní majetek v řádu miliard, a nemohl by ho efektivně využívat," tvrdí ministr dopravy.