Ojedinělou možnost svézt se historickou soupravou, která před 35 lety v srpnu 1978 vyjela na první část linky A pražského metra, měli cestující, kteří se dnes odpoledne vydali na trať ze stanice Dejvická do depa v Hostivaři. Pokud měli štěstí, nastoupili do sovětských, jimž dopraváci i Pražané říkali vzhledem k hranatému a tmavému designu čela "briketa" nebo "černá huba". Od roku 2009 nejsou v pravidelném provozu.

Souprava 81-71

 

Výrobce: Mitiščinský strojírenský závod


Dodávky probíhaly: 1978 - 1990


Výkon motoru: 4 x 110 kW

           

Max. konstr. rychlost: 90 km/h

Max. provozní rychlost:  80 km/h

Rychlostní rekord: až 120 km/h

 

Délka vozu: 19 206 mm

Šířka vozu: 2 712 mm

Výška vozu: 3 662 mm

Hmotnost: 33 000/33 500 kg

(vložený/čelní vůz)

           

Počet dveří pro cestující: 2 x 4

Počet míst k sezení: 42/48

Počet míst k stání: 218/ 233

(vložený/čelní vůz)     

           

Max. kapacita soupravy: 1363

           

Počet vozů vlakové jednotky: 5

Vůz s řídící kabinou: 2

Vložený vůz bez řídící kabiny: 3

           

Provoz s cestujícími ukončen: 2.7.2009


Zdroj: www.metroweb.cz

Při průjezdu stanicemi zněla původní hlášení - a tak se Dejvickou rozléhal název Leninova, jako tomu bylo do roku 1990. Soupravy byly vybaveny na čelech vlaku autentickými tabulemi s touto konečnou stanicí. Vozy metra řídili strojvedoucí v dobových hnědých uniformách.

Některé vozy nesly na boku masivní tabulky s nápisem, že je vyrobil "Mitiščínskij mašinostrajítělnyj zavód". Sovětská "briketa"Jejich absence na mnohých dnes už historických vagonech dokládá, že patří k vyhledávaným sběratelským artiklům.

Soupravy typu 81-71 proti starším vozům Ečs, jezdícím na trase C, měly některá vylepšení. "V tuto chvíli máme dva provozuschopné historické vlaky. Tato souprava byla zrekonstruována loni," popsal generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) Milan Křístek.

O akci byl zájem – mnozí cestující čekali, až přijede ta "jejich" souprava. Jízda se při jednotlivých průjezdech odpoledne stále prodlužovala podle toho, jak na trati v historii přibývaly nové stanice. První končila na náměstí Míru, druhá vedla na Želivského (zprovozněna v prosinci 1980), třetí končila ve Strašnické (otevřena byla v červenci 1987) a další na Skalce (předána do užívání v červenci 1990). Poslední otočky obsáhly už celou trasu včetně Depa Hostivař (květen 2006).

Sovětská "briketa"Trať A pražského metra se začala budovat v únoru 1973, pravidelný provoz byl zahájen v srpnu 1978. První provozní úsek měl sedm stanic a provozní délku 4,7 kilometru. Metro poprvé podjíždělo Vltavu, další podzemní překážku představovaly tehdy vinohradské železniční tunely za Národním muzeem i trasa C před ním. Stanice Náměstí Míru je dodnes nejhlubší zastávkou pražského metra - její nástupiště je 52 metrů pod povrchem. Jsou tu i nejdelší eskalátory, které měří 87 metrů.