Agresivní obchodní praktiky a klamání seniorů na předváděcích akcích pokračuje, pořadatele v prvním pololetí roku neodradily ani zvýšené pokuty. Uvedla to Česká obchodní inspekce.

Inspekce udělila v prvním pololetí prodejcům 84 pokut ve výši 11,2 milionu korun. Porušení zákona inspektoři zjistili u 80 procent z 218 kontrolovaných akcí. Na pochybný a často nemorální přístup spojený s "předváděčkami" letos upozornil i dokument s názvem Šmejdi.

"Jednání některých prodejců na předváděcích akcích dosáhlo takové arogance vůči seniorům, že ani opakované pokuty, které jdou do milionů, je od nekalých obchodních praktik neodvrátily. Situaci může změnit jen zpřísnění zákona a trvalá osvěta seniorů, na něž jsou předváděcí akce zaměřeny," sdělil ředitel inspekce Vladimír Velčovský.

V rámci kontrol kromě účasti kontrolorů na akcích využila obchodní inspekce také dokumentaci spotřebitelů a v některých případech i výpovědí svědků, a to zákazníků i obchodních zástupců.

Nejčastěji se na předváděcích akcích porušuje zákon o ochraně spotřebitele.

"Téměř dvě třetiny porušení tohoto zákona tvořilo prokázané používání některé z forem nekalých obchodních praktik," uvedla ČOI v tiskové zprávě.

Dosud nejvyšší pokutu, dva miliony korun, dostala 1. Česká reklamní společnost v květnu, a to za promyšlenou manipulaci a agresivní nátlak na seniory při prodeji.