Novou třídu ponorek, která má španělské námořnictvo stát 2,2 miliardy eur (asi 57,5 miliardy korun), trápí prý vážné konstrukční chyby a nadváha. "Ponorka je moc těžká. Potopí se ke dnu jako kámen," napsal britský list The Telegraph.

Konstrukční chyby podle deníku povedou ke dvouletému zpoždění v dodání první ze čtyř ponorek nové třídy S-80, které si námořnictvo objednalo ve státní loděnici Navantia.

Minulý měsíc se ale ukázalo, že Isaac Peral - ponorka pojmenovaná po španělském průkopníkovi podvodních člunů - má nejméně 75 tun "nadváhy", a to je už zátěž, která by jí mohla zabránit v návratu z hlubin zpět ke hladině.

Navantia "odchylku" uznala a odhadla, že vyřešit problém by mohlo trvat až dva roky.

Plavidlo by mohlo být prodlouženo, aby se tak kompenzovala přílišná váha. Ale každý metr "navíc" má stát 7,5 milionu eur (asi 196 milionů korun). Loděnice tak hledají zahraniční experty, aby poradili se změnou konstrukce plavidla, které mělo být "nejmodernější konvenční ponorkou na světě".

První ponorka nové třídy měla být - po odkladech způsobených finančními škrty - dodána v březnu 2015, ale datum se nejspíše odsouvá až na rok 2017. Současně hrozí, že jeden z nejdražších kontraktů v dějinách království se ozbrojeným silám ještě prodraží.

Mezitím také bude nutné platit za udržení stávajících stárnoucích ponorek v akci, což si podle odhadů vyžádá 15 milionů eur (asi 392 milionů korun) ročně.

Od počátku hospodářské krize v roce 2008 seškrtal Madrid rozpočet na obranu o 30 procent.