Pokud potkáte české stavaře při opravách dálnice i v noci, jak je to běžné třeba v sousedním Německu, jste svědky velké rarity. A lepší to zřejmě nebude ani při největší stavební akci v dějinách tuzemské dálniční sítě – při modernizaci D1 mezi Prahou a Brnem.

Stát neprolomil zaběhnutou praxi a ve smlouvách s kvartetem stavebních firem, které se už příští týden naplno vrhnou do oprav poničené dálnice, si výslovně nevynutil, aby se na D1 pracovalo nonstop, a stavba se tak urychlila.

A společnosti odmítají otevřeně říci, zda budou s dílem spěchat a posílat své dělníky na staveniště ve velkém i po setmění.

Podle Igora Siroty z Ústředního automotoklubu by přitom právě noční práce mohly zkrátit dobu rekonstrukce a zmírnit tím trápení řidičů i celé české ekonomiky, pro kterou je D1 klíčovou dopravní tepnou.

Kde opravy D1 začnou

Úsek 14 (Exit 104 Větrný Jeníkov - Exit 112 Jihlava)

Vysoutěžená cena: 650 milionů Kč bez DPH (69 % původně vyprojektované ceny) se zárukou na 10 let

Zhotovitel: Sdružení CPI pro D1 (COLAS CZ, a.s., a PORR, a.s.)

Úsek 21 (Exit 153 Lhotka - Exit 162 Velká Bíteš)

Vysoutěžená cena: 597 milionů Kč bez DPH (62 % původně vyprojektované ceny) se zárukou na 10 let

Zhotovitel: Sdružení D1 Lhotka - Velká Bíteš (OHL ŽS a Alpine Bau CZ)

Předpokládaný harmonogram prací (záleží na počasí):

I. a II. etapa: duben 2013 - srpen 2013 (provizorní rozšíření vozovky v jednom směru, rozšíření mostů, modernizace inženýrských sítí - kanalizace, kabely)

III. etapa: září - prosinec 2013 (modernizace celého jednoho jízdního pásu)

IV. etapa: březen 2014 - červen 2014 (modernizace celého druhého jízdního pásu)

„Podle zkušeností třeba z Německa, kde jsou zažité noční opravy zejména na nejvytíženějších místech dálnic, se dá ušetřit až dvacet procent času,“ řekl Sirota.

Pro úseky D1 by to znamenalo několik týdnů. Tedy za stávajících předpokladů, že oprava každé části v délce zhruba osm kilometrů bude včetně zimní technologické přestávky trvat 14 měsíců.

ŘSD: Na firmy netlačíme

Ředitelství silnic a dálnic sice po loňské úspěšné zkoušce noční údržby dálnic tvrdilo, že zvažuje podmínit některé stavby a opravy právě noční prací. Jenže u D1 si na to ještě netrouflo.

Šéf správců dálnic David Čermák připustil, že stát na firmy ještě nezatlačil. „Ve smlouvách je to formulováno tak, že přes noc pracovat mohou,“ řekl Čermák.

Podle Jiřího Švorce, bývalého ředitele ŘSD a nyní vládního zmocněnce pro D1, úředníci zvažovali, zda podmínku nepřetržitého provozu do smluv vepsat. Nakonec ale převážil opačný názor: pro stát není důležité, aby si něco takového smluvně vymiňoval.

„Také by se nám mohlo stát, že se na staveništi bude přes noc jen svítit, aby se neřeklo. Pro nás jsou ale klíčové tři věci: začátek a konec stavby a celková cena díla. Je na firmách, jak tyto termíny splní. Budeme navíc jejich práci průběžně kontrolovat,“ argumentuje Švorc.

Česko není osamocenou zemí, která si nezavazuje firmy k noční práci. „Realizujeme v zahraničí celou řadu zakázek, ale nikdy jsme se doposud nesetkali s požadavkem státu, abychom pracovali v režimu nepřetržitého provozu,“ uvedla Taťjana Pelíšková z brněnské firmy OHL ŽS, která spolu s firmou Alpine Bau CZ opraví devítikilometrový úsek mezi sjezdy Lhotka a Velká Bíteš.

Práce v noci? Potvrdila jediná firma

OHL ŽS byla jediná, která pro IHNED.cz potvrdila, že se částečně na čtyřiadvacetihodinové směny chystá. „Při užití speciálních technologií, které vyžadují nepřetržitou práci, zajistíme čtyřiadvacetihodinový chod stavby,“ uvedla Pelíšková.

Nedokázala však odhadnout, jak často budou její kolegové pracovat i v noci. Zopakovala jen, že vše závisí na konkrétním druhu práce a že OHL ŽS předpokládá, že bude stavět v prodloužených dvanáctihodinových směnách včetně víkendů.

Zbývající tři firmy odmítly své práce na D1 jakkoliv komentovat. „O způsobech zajištění prací na stavbě v tuto chvíli nechceme spekulovat,“ vzkázala Miroslava Bžochová ze společnosti Colas CZ, která bude společně s firmou Porr opravovat osm kilometrů mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou.

Noční při snášení mostů

Jisté je jedno: noční směny musí firmy naplánovat minimálně na práce, kvůli kterým se bude muset uzavřít celá dálnice. Například když bude potřeba odstranit konstrukci mostu. Podle ředitele ŘSD Davida Čermáka ale v těchto případech půjde o bleskové akce, které zaberou maximálně desítky minut.

Zmocněnec pro D1 Jiří Švorc upozornil, že práce v noci má i svá úskalí. „Jsou mnohem vyšší nároky na bezpečnost práce. Musí být například zajištěno kvalitní osvětlení, navíc instalované tak, aby neoslňovalo řidiče. Je třeba také dávat pozor na dodržení hlukových limitů,“ uvedl Švorc, podle kterého by neměly státu hrozit případné vícenáklady za práci v noci, kterou by firmy musely svým dělníkům extra zaplatit.

„O navýšení nákladů hovořit nelze, cena díla byla jasně vysoutěžena,“ dodal Švorc.

Zároveň nesouhlasí s tím, že by se v Česku stavělo v noci o poznání méně než u sousedů v Německu či Rakousku.

„Nedávno se například úspěšně realizovaly stavební práce na D1 v oblasti centra Brna, kde se stavělo v noci, protože dopravní situace to ani jinak neumožňovala. Proběhlo to bez problémů stejně jako třeba pokládka nového povrchu části Pražského okruhu v roce 2010,“ poznamenal.

Eurovia: V cizině v noci jen výjimečně

„V zahraničí se pracuje v noci výjimečně, víceméně pokud má zhotovitel problém s dodržením termínu,“ dodala Petra Kučerová ze společnosti Eurovia, která staví v Evropě i ve světě a co nevidět se zapojí i do rekonstrukce D1. Na starosti bude mít osm středočeských kilometrů mezi Šternovem a Psářemi.

Ani Eurovia neplánuje nonstop vytížení svých lidí a strojů. „Využití 24 hodin není možné jak z bezpečnostních, tak technologických důvodů. Pro investora je důležité dokončení a postupné milníky, které jsou časově výrazně krátké a jak je zhotovitel dodrží, je jeho problém,“ uvedla Kučerová.