Nová a přímější železniční trať spojuje od pátku Benešov s Voticemi. Osmnáctikilometrový úsek, který je součástí železničního koridoru Praha - České Budějovice, pomohly narovnat tunely. Díky nim se zvýší rychlost vlaků ze současných 100 až na 160 kilometrů v hodině.

"Kvůli přeložkám trati vzniklo pět nových dvoukolejných železničních tunelů, jejichž celková dálka je více než dva a půl kilometru. Ten nejdelší - Zahradnický - je dlouhý přesně 1044 metrů," uvedl Pavel Halla ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

Cestujícím, kteří pojedou vlakem z Prahy do Českých Budějovic a zpět, se nyní čas strávený ve vlaku sníží přibližně o devět minut. Po celkové modernizaci tratě vlak zvládne trasu o desítky minut rychleji.

"Není to jenom o té rychlosti. Ty vlaky nemusejí dávat přednost nebo někde čekat, protože to je dvojkolejný úsek, a to ve finále znamená významné zkrácení doby," potvrdil Halla s tím, že cestující změny poznají od 9. prosince, kdy začnou platit nové jízdní řády.

Pro zavedení plánované traťové rychlosti až 160 kilometrů v hodině je ještě nezbytná takzvaná rychlá pantografová zkouška. "Po úspěšném provedení této zkoušky speciálním drážním vozidlem bude projektovaná traťová rychlost zavedena," uzavřel Halla.

Nově by cesta mezi Prahou a Českými Budějovicemi podle něj mohla trvat hodinu a půl místo nynějších dvou hodin.

Náklady na modernizaci železnice přesáhly šest miliard korun, z toho by více než čtyři miliardy měla uhradit Evropská unie. Součástí byla i rekonstrukce nádraží ve Voticích nebo Olbramovicích a výstavba dvou nových zastávek.