Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) podle Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) v minulých třech letech zbytečně utrácela. Kontrola navíc zjistila skutečnost, že politici jejím prostřednictvím zaplatili za převod majetku Českých drah přes 12 miliard korun, tento majetek ale dráhy dostaly předtím od státu zdarma.

Výši částek posvětily vlády Mirka Topolánka a Petra Nečase. Touto formou tak mohlo v letech 2008 a 2011 ministerstvo dopravy skrytě dotovat státního přepravce, za kterým zůstaly dluhy. Většina peněz šla přímo ze státního rozpočtu, v roce 2011 zaplatila železniční správa přes 300 milionů už sama.

"Převod příslušného majetku měl být realizován na základě usnesení vlády (...) s předpokládanými výdaji 400 milionů korun. Po nabytí její účinnosti (novely zákona) schválila vláda změnu s tím, že převod bude uskutečněn za tržní cenu, stanovenou na základě znaleckého posudku," konstatují kontroloři. Podle mluvčího ministerstva Zdeňka Neusara se resort s obsahem zprávy teprve seznamuje.

Cena za převod se vyšplhala celkem na 12 miliard a 242 milionů korun, které uhradilo ministerstvo ze státního rozpočtu. Je to ta samá částka, jíž se nyní vicepremiérka Karolina Peake (LIDEM) snaží zoufale najít v rozpočtu, a také roční investice, které chce vydat příští rok vedení Prahy. Evropská kosmická agentura ESA zase vypočítala, že by ji 12 miliard korun stál let na Měsíc.

"Jednalo se o veškerý majetek, který souvisel s údržbou kolejí, tedy o budovy, techniku a vybavení," upřesnila mluvčí NKÚ Olga Málková.

Kromě nevýhodného nákupu správa nehospodárně nakládala s vozovým parkem, zbytečně moc platila i za právní služby a ostrahu.

Správa železnic podle úřadu špatně hospodařila při pronájmu aut. Kontroloři spočítali, že průměrné roční náklady na opravu a udržování jednoho automobilu se v letech 2009 až 2011 u ředitelství SŽDC téměř 80 tisíc korun, což je o 241 procent víc než u jiných kontrolovaných složek této státní organizace.

"Ředitelství si některé vozy pronajímalo - v letech 2009 až 2011 za to zaplatilo tři miliony korun. I u těchto pronájmů kontroloři narazili na zbytečné utrácení. Nájemné se například odvíjelo od počtu dnů. Železniční správa tak zaplatila za 436 dnů pronájmu jednoho auta 830 tisíc korun, přestože vůz skutečně jezdil jen 146 dnů," uvádí zpráva.

"Nejvyšší kontrolní úřad v této studii srovnává nesrovnatelné," reagoval Tomáš Drvota z tiskového oddělení SŽDC. Na ředitelství se prý používají jiná vozidla, především Octavie a Superby pro manažery organizace. Proti Fabiím, se kterými je úřad srovnává, mají podstatně náročnější a dražší údržbu.

Pochybný je i odkup aut

Pochybný je podle NKÚ i následný odkup pronajímaných vozů. Ředitelství správy totiž čtyři pronajímané vozy v březnu 2010 odkoupilo za 2,3 milionu korun. Za jejich předchozí pronájem přitom už zaplatilo 1,9 milionu.

"Výhodnost tohoto kroku je pochybná. Například jeden z těchto vozů byl z roku 2008 a měl najeto 113 tisíc kilometrů. Ředitelství za jeho předchozí pronájem zaplatilo 786 tisíc, odkoupilo ho pak za 595 tisíc. Ceníková cena tohoto auta přitom byla 905 tisíc korun," zjistili kontroloři. Správa železnic se ale podle Drvoty domnívá, že částka za odkup vozidel byla adekvátní, protože SŽDC si před odkupem nechalo na cenu vypracovat znalecký posudek.

Nehospodárně se ředitelství správy železnic podle kontrolního úřadu chovalo i při uzavírání smluv na poskytování právních služeb. Na základě rámcové smlouvy jich v letech 2009 až 2011 využilo 26 krát. Jedenáct z nich prý přitom ředitelství uzavřelo bez řádného odůvodnění s uchazečem, který nabídl nejvyšší cenu 4800 korun na hodinu.

Nehospodárné, neúčelné nebo neefektivní vynakládání finančních prostředků bylo zjištěno právě v případech nákladů na provoz osobních automobilů, na právní služby a rovněž na ostrahu nedokončeného areálu.

V roce 2010 se situace zlepšila

NKÚ ale zároveň konstatoval, že náklady železniční správy od roku 2010 na rozdíl od předchozích let klesaly a v prověřovaných činnostech nebyly nedostatky, které by významným způsobem ovlivňovaly hospodaření.

Státní organizace Správa železniční dopravní cesty se mimo jiné stará o koleje, sestavuje jízdní řád a zajišťuje rovný přístup dopravců na železnici. Působí také jako investor výstavby tratí. V loňském roce pracovala s rozpočtem přes 35 miliard korun.