Kabinet Petra Nečase připravil a odsouhlasil sérii opatření, která mají zatočit s ilegálním prodejem tvrdého alkoholu. Většina legislativních změn má do sněmovny doputovat do konce letošního roku, jiné na začátku roku 2013. Navržené kroky se mají týkat výroby a prodeje lihovin, které obsahují více než 15 procent alkoholu.

Jaká opatření to jsou?

1. Rodný list

Každý obchodník s lihovinami musí mít doložený původ, kde a z jakých surovin byla vyrobena, a rovněž cestu, jak byla distribuována.

2. Nové kolky s lepší ochranou

Už teď mohou výrobci lihovin pouštět do distribuční sítě pouze lahve s novou etiketou. Zákazník tak dostane informaci, že lahev byla vyrobena po ukončení prohibice, případně zkontrolována, že není zdraví nebezpečná. To však bylo rychlé nouzové řešení.

Kontrolní pásky v budoucnosti dostanou zbrusu nový design, kvalitnější ochranné prvky (např. hologram se bude překrývat s měditiskem) a budou z tenčího papíru, aby se ztížilo jejich sejmutí a zneužití.

3. Přísnější pokuty kvůli kolkům

Pokuta za ztrátu nebo zničení kolků se má zpřísnit - sankce má odpovídat výši spotřební daně za alkohol, který měl být zničenými kolky označen.

4. Koncese na prodej

Koncesi na podnikání budou muset mít napříště nejen výrobci, ale i prodejci tvrdého alkoholu. Uvažuje se rovněž o specializovaných licencovaných prodejnách.

5. Menší balení

Zákon zakáže větší než litrové balení tvrdého alkoholu - dosud bylo možné jej distribuovat až v šestilitrových barelech, odkud se alkohol přeléval. Výjimkou budou dárková balení ve skle, která mohou být až třílitrová.

6. Sjednocená kontrola

Kontrolu prodeje tvrdého alkoholu by měla mít v gesci především Státní zemědělská a potravinářská inspekce, jejíž pravomoci se mají rozšířit. Dnes kromě inspekce výrobce a prodejce alkoholu kontrolují celníci a hygienici.

7. Speciální policejní tým

Zvláštní tým Metyl, který byl původně sestaven jen kvůli metanolové aféře, bude fungovat jako koordinační skupina v boji proti černému trhu. Spolupracovat má s celníky.

8. Informační kampaň

Široká mediální kampaň má zvýšit povědomí české veřejnosti o rizicích spojených s konzumací tvrdého alkoholu.

Informace o potenciálně nebezpečných lihovinách a rizikových oblastech budou nadále zveřejňovány na webu ministerstva zdravotnictví.

Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se