Změny geologických plánů, drahá vysoutěžená technologie a změny v územním plánu prodraží dostavbu metra A o 1,3 miliardy korun.

V pondělí to uvedl Lukáš Kruml, vedoucí odboru investic pražského dopravního podniku (DPP). Prodloužení metra ze stanic Dejvická do Motola bude nyní stát celkem 22,5 miliardy korun.

Za největším navýšením v rozpočtu stojí soutěž na technologii. V soutěži pořádané společností IDS, která pro DPP organizuje veřejné soutěže, vyhrála společnost Skanska. Ta ale provede práce za cenu o jednu miliardu vyšší, než byl rozpočet.

"Tedy technologie za čtyři miliardy místo tří miliard, co byly v rozpočtu," uvedl Kruml.

Podle Krumla nebyl přesný ani předpoklad geologické situace trasy. "Došlo k odchylkám v geologii, což znamenalo lepší zajištění výrubů, tudíž i prodražení," uvedl.

Projekt by mohl zlevnit díky inflaci

Možné prodražení hrozilo i u projektu komplexního bezpečnostního systému (KBS). Ten byl ale v současné době pozastaven. KBS by měl zajistit ochranu a bezpečnost cestujících, zlepšit zabezpečení majetku a mimo jiné zajistit komunikaci dispečerů.

"Nejsme stoprocentně přesvědčeni, že bude muset být realizován. Oproti původnímu datu, kdy byl vybudován centrální dispečink - to znamená 70. a 80. léta, došlo ke změnám technologií, dnes máme IP kamery, technologická síť má mnohem větší kapacitu," uvedl Kruml. Projekt je znovu projednáván, oproti původní ceně 4,2 miliardy korun by měl být ale asi o dvě miliardy korun levnější.

Kruml zároveň uvedl, že rozpočet by mohl být snížen o inflaci. "Je pravděpodobné, že inflace v letech 2012 až 2014 bude nižší, než plánovaná ve výši čtyři procenta. Pokud to tak bude, sníží se cena projektu o až půl miliardy," řekl.

 

Původní rozpočty z roku 2008 počítaly s náklady na dostavbu metra v hodnotě 18,7 miliardy korun bez DPH. V letošním roce si Praha půjčila už šest miliard korun od Evropské investiční banky. Na sedmimiliardovou dotaci z EU stále čeká. Podle Krumla je přidělení dotace "na nejlepší cestě", DPP by ji mohl získat do konce roku.

Nyní se dokončuje ražení šestikilometrového tunelu. Dalších 500 metrů ke stanici Dejvická by stavbaři měli dorazit do konce listopadu. Metro by v novém úseku mohlo začít jezdit v roce 2014. Jeho součástí budou čtyři nové stanice Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Praha chtěla původně vybudovat trasu až na letiště v Ruzyni. Kvůli nedostaku peněz ale od záměru ustoupila.