Letušky a stevardi německé Lufthansy v pátek od 5 hodin ráno ve Frankfurtu nad Mohanem stávkovali. Protest za zvýšení mezd trval osm hodin. Jedno z nejvytíženějších letišť v Evropě muselo více než polovinu z plánovaných 360 spojů zrušit a čtyři lety se nekonaly také mezi Prahou a Frankfurtem.

Špatnou zprávou pro cestující je, že v tomto případě nemají právo na peněžní náhradu. Letecká společnost totiž situaci nemohla předvídat. V každém případě se ale musí o své klienty postarat.

Pokud zruší let, běžte na přepážku

„Přestože jde o mimořádnou událost, které letecký dopravce nemohl zabránit, mají cestující při zrušení či významném zpoždění letu právo na to, aby se o ně společnost postarala, tedy nabídla jim bezplatně občerstvení a v případě potřeby i ubytování," vysvětlil pro server IHNED.cz Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra ČR.

Pokud zruší let, měl by cestující hned kontaktovat nějakou přepážku nebo se domluvit přímo s tím, kdo mu oznamuje, že je ten let zrušen," radí.

Mimořádnou okolností bylo například i omezení letové dopravy popelem islandské sopky. Letecké společnosti musely cestujícím zajistit bezplatně ubytování, stravu a spojení s domovem (telefon, e-mail). V případě, že je toto nucen cestující uhradit sám, protože to dopravce či cestovní kancelář nezajistí, má možnost vzniklé náklady nárokovat později.

Když má letadlo technické potíže, máte právo na odškodnění

Pokud letadlo neletí z jiného důvodu, než je počasí či stávka letušek, a problém má přímo letecká společnost, je situace už jiná. Může jít o technické problémy nebo o to, že aerolinky potřebují to letadlo ve stejné době na jiném místě," vyjmenoval Večl důvody, kvůli kterým může společnost nechat své cestující na letišti.

V případě takového zrušení letu má cestující nárok nejen na vrácení cestovného nebo bezplatný odlet do své cílové destinace jiným letadlem, ale i na finanční náhradu. Může požadovat odškodnění 125 až 600 eur.

Když se rozhodne cestující pro let dalším spojem, má právo na informace, občerstvení, ubytování a dva telefonní hovory. Pokud se mu nechce čekat na pozdější let stejné aerolinky, může odcestovat i letadlem jiného dopravce. Třeba cestující s letenkou na Lufthansu může požadovat letět s ČSA," dává příklad Večl.

Pokud ale klient od smlouvy odstoupí a nechá si vyplatit zpátky cenu letenky, společnost už za něj nenese žádnou odpovědnost a nemusí se o něj starat.

Po pěti hodinách čekání můžete odstoupit od smlouvy

Jisté povinnosti má letecká společnost i v případě, že se její let významně zpozdí. U kratších letů se o klienty musí postarat při zpoždění o 2 hodiny a více, u těch do 3500 kilometrů po třech hodinách a u ostatních až po čtyřech hodinách čekání. Po pěti hodinách zpoždění mají klienti nárok na odstoupení od smlouvy a vrácení peněz.

Pečlivě si prostudujte smlouvu

Ikdyž největším problémem je pro cestující samozřejmě zrušení letu, může je čekat i další překvapení, třeba v podobě jiného typu letadla nebo nečekaného mezipřistání. Pokud máte letenku jako součást zájezdu, Tomáš Večl radí důkladně si prostudovat cestovní smlouvu.

Ta musí obecně obsahovat mimojiné druh, charakteristiku a kategorii dopravního prostředku, údaje o trase cesty a toto je kancelář povinna dodržet. Je-li však smluven přímý let, neznamená to nutně, že se bude jednat o let bez mezipřistání. Letadlo může například přistát kvůli technickým potřebám.