Metropoli čekají od září rozsáhlé změny v městské hromadné dopravě. Týkat se budou tramvají a autobusů, naopak provoz metra zůstane beze změn.

Od září už nevyjedou linky 15, 19 a 21.  Zároveň budou omezeny spoje v severovýchodní části Prahy, méně tramvají pojede i kolem holešovické tržnice nebo po Libeňském mostě.

Naopak mezi Letnou a Smíchovem vznikne nové přímé spojení a intervaly u páteřních linek 3, 9, 11, 17 a 22 se zkrátí. Ve špičce budou jezdit po čtyřech minutách.

Změny v MHD od 1. září

Změny v tramvajové dopravě
Linky 15, 19 a 21 budou zrušeny.

V severovýchodní části Prahy bude jezdit méně spojů. Změny se dotknou hlavně tratí do Ďáblic, ke kobyliské vozovně, v Zenklově a Trojské ulici. Méně spojů bude jezdit i kolem holešovické tržnice a přes Libeňský most.

Páteřní linky 3, 9, 11, 17 a 21 budou ve špičce jezdit po 4 minutách, mimo špičku po 5 minutách. O víkendu každých 7,5 až deset minut.

Bude zavedeno přímé spojení z Letné přes Malou Stranu na Smíchov. V Nuslích a na Albertově budou spoje posíleny. 

 

Změny v autobusové dopravě
Z 38 linek se stanou takzvané metrobusy, tedy páteřní linky, které budou mít ve špičce interval 6 až 8 minut. Mimo špičku 15 až 20 minut. Metrobusy se stanou mimo jiné linky 119, 125, 136, 140, 167, 170 či 197.

Dojde k omezení několika linek, především těch, které kopírují trasu metra nebo tramvaje. Změna se týká například linek 102, 154 a 218. Méně autobusů bude jezdit také po Plzeňské ulici nebo v Uhříněvsi.

Významných změn doznají autobusy.

Z 38 linek se stanou takzvané metrobusy, tedy páteřní linky. Ty budou jezdit ve špičkách po šesti až osmi minutách. Změna se bude týkat mimo jiné linek 119, 125 nebo 136.

Naopak spoje, které kopírují trasy tramvají nebo metra, budou omezeny.

Plán vznikal půl roku

Změny dnes schválila městská rada. Původně se přitom očekávalo, že vedení Prahy návrh odloží. Městské části k němu totiž poslaly velké množství připomínek. "Nakonec ale rada schválila původní návrh s jedinou úpravou," uvedla mluvčí magistrátu Tereza Králová.

Plán má i mnoho kritiků.

"Změny nereflektují oprávněné připomínky řady městských částí a podle informací, které máme k dispozici, často nejsou v souladu s přepravními průzkumy. K oslabení spojů dochází i na extrémně přetížených úsecích, například na I. P. Pavlova, naopak na okrajích trasy budou metrolinky vozit vzduch," kritizuje plán Vratislav Filler ze srdužení Auto*Mat.

"Dopravní koncepce pražské ODS a TOP 09 je úchylná. Koalice místo programové podpory ekologických forem dopravy systém MHD programově likviduje," komentoval již dříve místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut.

Změny začnou platit v sobotu 1. září. "Je to lepší, alespoň budou ještě dva dny na pozvolnější náběh, když bude víkend," řekl Pavel Procházka, ředitel společnosti ROPID, která v Praze organizuje dopravu. Ta také nový koncept připravila.

Podle Procházky se na návrhu pracovalo půl roku. "Vycházeli jsme z dva roky starého plánu, ten se ale musel celý projít a zaktualizovat," dodal.

Změnami má město ušetřit přes 400 milionů korun ročně.