Ministerstvo dopravy představilo definitivní podobu rekonstrukce nejstarší české dálnice D1, kterou v příštích letech projdou vybrané úseky. Podle ministra Pavla Dobeše (LIDEM) se do roku 2050 počítá s jejím rozšířením na tři jízdní pruhy.

Ministr dále oznámil, že každý z úseků, jež začnou firmy opravovat jako první od letošního září, by měl stát kolem jedné až dvou miliard. Oprava prvních úseků by mohla začít v září a hotová by měla být do konce roku 2013. K opravám by mělo dojít celkem na 21 místech.

Podle vládního zmocněnce pro D1 Jiřího Švorce mají stavební povolení na rekonstrukci zatím dvě části, úsek Šternov-Psáře a Lhotka-Velká Bíteš, u zbylých ještě povolení nenabylo právní moci nebo se teprve čeká na jeho vydání.

"Skutečná rekonstrukce započne až příští březen, kdy vždy čtyři měsíce budou uzavřeny všechny pruhy v jednom směru. Do té doby budou probíhat přípravné práce," doplnil zmocněnec Švorc. Celkem by si opravy měly vyžádat u každé části 11 měsíců.

Během stavebních prací by měl být provoz zajištěný většinu času ve dvou pruzích. Vždy několik dní bude ale počet pruhů omezený. Rychlost se sníží ze 130 km/h na 80 km/h.

Cenový odhad modernizace 21 částí se pohybuje kolem 24 miliard. Skutečná cena by ale podle očekávání Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) měla být nižší, a to díky výběrovým řízením na jednotlivé úseky.

Po zhotovitelích bude stát mimo jiné požadovat pracovní dobu nejméně 16 hodin denně a maximum možných činností i v zimním období.

Podívejte se, jak budou opravy probíhat: