Měl být velkou chloubou ruského leteckého průmyslu. První dopravní letadlo vyrobené po rozpadu Sovětského svazu, s nímž Rusko chtělo prorazit na světový trh, ale mělo nehodu a teď se nachází v troskách na vrcholu vyhaslého vulkánu Salak v Indonésii.

Letadlo Suchoj Superjet S-100 se ve středu ve 14 hodin tamního času vydalo z Jakarty na předváděcí let, ale po padesáti minutách se dispečerům ztratilo z radaru v oblasti vulkánu. Teprve po několikahodinovém pátrání se podařilo záchranářům nalézt jeho trosky.

Uvnitř stroje nalezlo smrt zřejmě všech 45 cestujících, mezi nimi kromě osmičlenné posádky i potenciální kupci a několik novinářů.

Firma Suchoj svůj stroj vyslala na vůbec první "road show" svého druhu v dějinách ruského civilního letectví s názvem "Vítej Asie!". Zavítal v rámci něj do Pákistánu, Barmy, Kazachstánu a po Indonésii se měl zastavit i ve Vietnamu a Laosu.

Letadlo s kapacitou 75 až 95 míst má na trhu konkurovat strojům podobné velikosti, které vyrábí kanadská společnost Bombardier Inc. a brazilská Embraer SA.

Díky relativně nízké ceně ve výši 35 milionů dolarů získal Suchoj na svůj Supertjet už 170 zakázek. Indonésie patří se svými 240 miliony obyvatel a rychle rostoucí střední třídou už teď mezi jeho nejvýznamnější kupce - místní dopravci Kartika Airlines a Sky Aviation objednaly dohromady 42 kusů.

Zřejmě lidské selhání

"Všichni doufáme, že incident v Jakartě neovlivní zakázky na Superjet," citují média nejmenovaného činitele ruského ministerstva průmyslu a obchodu. Důležité bude v tomto ohledu objasnění příčin nehody.

"Pokud šlo o technickou závadu na letadle, bude to pro ně (společnost Suchoj) pochopitelně velký problém," řekl pro agenturu AP expert na letectví Tom Ballatyne ze Sydney. "Jestli ale udělal chybu pilot nebo dispečink na letišti, nebude to tak zlé, protože budou moct říct, že to nebylo strojem."

Zatím vše nasvědčuje tomu, že příčinou nehody nebylo technické selhání stroje.

"Víme jen to, že pilot požádal těsně před ztrátou kontaktu o klesání z 3 tisíc metrů na 1 800. Není vůbec jasné, proč o něco takového požádal v takto hornaté oblasti a proč mu na letišti v Jakartě dali povolení k sestupu," řekl korespondent televize Al-Džazíra Step Vaessen.

První komerční let Superjetu, na jehož vývoji kromě ruského Suchoje pracovala i italská Finmeccanica a mnoho dalších zahraničních a ruských firem, proběhl v loňském roce. Od té doby s ním létá ruský Aeroflot a arménská Armavia.