reklama
reklama
10. 4. 2012 | poslední aktualizace: 11. 4. 2012  07:33
Vědci vymyslí ČR levnější dálnice

Češi už by nemuseli stavět nejdražší dálnice v Evropě. Pomoct má výzkum za 70 milionů

Česko staví dlouhodobě nejdražší dálnice v Evropě. Silničáři chtějí toto nelichotivé prvenství změnit, nyní nově i za pomoci vědců. Ti již v minulosti přišli s nápadem míchat do směsi na vozovku odpad z výroby automobilových skel.
Petr Weikert
Petr Weikert
redaktor
Ilustrační foto
Ilustrační foto
foto: archiv HN

Státní dopravní fond vypisuje poprvé v historii granty na spolupráci s vědou. Pro letošní rok vyčlenil na výzkum nových nápadů 70 milionů korun. Peníze mají pomoci přivést do praxe novinky, jako jsou tichý asfalt nebo účinnější protihlukové stěny. A zlevnit dálniční výstavbu.

"Chceme najít novější technologie, které bychom mohli promítnout do norem, podle nichž se staví silnice nebo železnice. Novinky by pak mohly snížit cenu, za kterou se u nás staví," plánuje ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáš Čoček.

reklama

České dálnice patří dlouhodobě k nejdražším v Evropě, i státní ŘSD přiznává, že například Němci nebo Dánové dokážou stavět levněji. Tuzemské silnice navíc nejsou kvalitní. Mezi sedmadvaceti evropskými státy patří v hodnocení kvality Česku dvaadvacáté místo.

Odpadem proti kolejím

Uvést nové nápady do praxe a prolomit staré normy není přitom těžké. Například společnost Dupont spolu s ČVUT vyvinula speciální směs, díky níž odolává asfalt deformacím či působení vody. Projekt dokonce ocenili porotci soutěže Nejlepší spolupráce roku mezi firmami a výzkumnou sférou.

Pokud by novinku silničáři používali, vozovky by nebyly tolik náchylné k vyjíždění kolejí a tvorbě děr. V asfaltové směsi, jakou vyvinul Dupont a ČVUT, jsou totiž namíchány odpady například z výroby automobilových skel. Porotci proto ocenili i ekologický motiv coby "vynikající příklad využití odpadních surovin v materiálovém inženýrství".

Firma svůj vylepšený asfalt nyní podrobuje sérii testů, které zatím vycházejí úspěšně. "Jsme si jisti, že tento materiál může silnice vylepšit. A pokud pro nás budou podmínky dotací vhodné, rádi se na to podíváme," řekl Lukáš Bartek ze společnosti Dupont.

Státní dopravní fond uzavírá příjem žádostí o granty k poslednímu květnu. Přihlásit se může jen Ředitelství silnic a dálnic nebo krajské správy silnic. Právě na těchto institucích bude, aby se s firmami spojily a novinky uvedly do praxe.

"Dotace půjdou na vědecký výzkum, aby se osvědčilo zda a za jakých podmínek by bylo možné nové technologie použít," nastínil Čoček.

Více o snahách ušetřit při stavbě dálnic a jejich historii si můžete přečíst ve středečním vydání Hospodářských novin.ctete streda

Autoři: Petr Weikert
reklama
Zobrazit náhled
Zbývá 1000 znaků
sikovny ale cenu to nesnizi (Higgs)
silena cena dalnic u nas totiz neni dana cenou materialu, ale...
Otázkou je,zda nelze D1 rozšířit o 150cm dovnitř ? (anonym)
Nebylo by potřeba dalších pozenků.Zhutnění středu bude levnější...
Nevhodný příspěvek ()
Tento příspěvek byl redakcí označen jako nevhodný.
hahaha (hadenda)
No vida, další způsob jak by se mohl někdo napakovat !! Na to...
Rozumím tomu dobře? (REX)
Češi už tedy nebudou tolik loupit a okrádat stát? Dobrá zpráva.
Zobrazit diskusi

Nový občanský zákoník

Postavení společníků veřejné obchodní společnosti a komanditní společnosti

Největší změna soukromého práva za 20 let.
Co se změní pro vás?

Vstupte do speciálu iHNED.cz
Nejčtenější
reklama
VIDEO
Ministryně spravedlnosti Helena Válková (za ANO)
Celkem 165 poslanců podepsalo před volbami čtyři desítky závazků, které...
VIDEO
Ukrajinská vlajka na checkpointu nedaleko hranic s Krymem
Eliška Nová
Rozhovor
"Rusko využívá organizovaný zločin na Ukrajině ve své strategii v...
reklama
reklama
reklama