Jen na silnice a dálnice mají letos silničáři 66 miliard korun, potřebovali by přitom 101 miliard. Výhled státu na příští rok počítá pro silnice se 60 miliardami včetně evropských dotací. Většinu z toho přitom spolknou rozestavěné dálnice, na kterých potřebuje stát utratit evropské peníze.

Jak typicky nebezpečné úseky vypadají? Například silnice I/16 na Slánsku má podle průzkumu CityPlanu nebezpečné vlnovky a horizonty, svodidly nechráněné stromy u silnice a špatně vyřešené křižovatky. Po dobu průzkumu tam zemřelo 10 lidí a 20 utrpělo těžká zranění.

V úseku silnice I/9 na Českolipsku zemřelo mezi lety 2008 a 2010 12 lidí a 35 se těžce zranilo. Zrádné pro ně byly zejména prudké zatáčky. Silničáři tam situaci vylepšili alespoň svodidly a značkami.

Mapa silnic podle rizika

 

Pro větší mapu klikněte na obrázek.

"U Mělníka se zabil člověk o strom, který byl těsně před začátkem svodidla, místo aby v projektu bylo svodidlo před stromem. Řadu let jsme na to upozorňovali a ten strom byl pokácen. Jenže ve výšce 1,5 metru, takže ten nejtlustší kmen, co způsobil ty smrtelné následky, tam zůstal," popisuje Jiří Landa.

Silnice plné pastí

Mapa rizikových úseků ukazuje ještě na jednu důležitou věc. Česko se od začátku devadesátých let nedokázalo přizpůsobit nárůstu dopravy. Na úzkých silnicích se musejí vyhýbat cyklisté, chodci a auta. Z toho vyplývá, že každá čtvrtá oběť smrtelné nehody byl právě cyklista nebo chodec.

"Že stále máme nechráněné pilíře mostů na krajnicích rychlostních silnic, je prostě neodpustitelné a neomluvitelné. Všichni o tom vědí 15 let, a nic s tím nedělají," říká Landa.

Po nárazu do pevně umístěných překážek, jako jsou právě pilíře, stromy nebo reklamní poutače, zemřelo za posledních pět let 1232 lidí. "My tu situaci nepodceňujeme. Podobný projekt chystá ve spolupráci s policií i Besip. Jsme zvědaví na to, zda se ty rizikové úseky budou krýt," říká Martin Novák.

Hodnocení vybavenosti silnic a komfortu cestování je dalším projektem, který CityPlan chystá. V rámci Eurorapu také hodnotí silnice hvězdičkami.

"Ty hvězdičky neberou ohled na nehody, ale hodnotí, jak je silnice vybavená a jak je bezpečná pro uživatele. Počítá s asi čtyřicítkou faktorů, jako je šířka pruhů, stav vozovky, stav vodorovného značení, ochrana proti střetu v protisměru a podobně," vyjmenovává Jiří Landa.

Projekt je na začátku. V Česku je takto ohodnocena jen dálnice D1, několik jejích úseků si vysloužilo i jednu hvězdičku, tedy nejnižší hodnocení. Průměr dálnice byly ale čtyři hvězdičky. Na další hodnocení silnic hvězdičkami zatím nejsou peníze. Přesto by "hvězdičkování" mělo na jaře pokračovat.