Úroveň českého školství se stále zhoršuje a příslušný resort pod vedením ministra Josefa Dobeše (VV) tento problém efektivně neřeší.

Odborníci Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) v hodnotící zprávě českého vzdělávacího systému varují před sestavováním žebříčků škol na základě výsledků maturitních zkoušek a srovnávacích testů z 5. a 9. třídy.

"Úpadek schopností studentů je velmi vážný a patří k nejvážnějším mezi vyspělými zeměmi," stojí podle serveru Aktuálně.cz v dokumentu. Celá zpráva v češtině, která vychází z dat z roku 2010, bude zveřejněna až 15. března. 

Ministerstvo odmítá, že by zpráva negativně hodnotila všechny systémové změny v českém školství, podle něj poukazuje jen na dílčí nedostatky. A na těch už podle náměstka ministra Ladislava Němce začal úřad pracovat.

Zpráva navíc tvrdí, že testování žáků není dobře připraveno, chybí totiž experti, kteří by z nich dokázali vyvodit užitečné výsledky. 

Ministr školství Josef Dobeš to popírá. Organizace podle něj naopak chystané testování na základních školách vnímá pozitivně. Navíc chválí vytvoření standardů znalostí žáků a všimla si i připravovaného standardu práce učitele.

"Přesný opak je pravdou. Studie naopak upozorňuje na velká rizika plošných testů, vyzývá ministerstvo k opatřením, která sníží negativní důsledky testování, a nabádá ho, aby raději rozvíjelo průběžné hodnocení, které žákům pomáhá v učení," tvrdí zástupci spolku EDUin, kteří kroky ministra Dobeše dlouhodobě kritizují.

Dědictví socialismu

Za hlavní příčinu současného neutěšeného stavu označila OECD dědictví socialistického vzdělávání. Přestože se objevila řada nových přístupů, většina vyučujících zůstala u starých metod.

Centralizovaný model výuky se tak podařilo odstranit jen částečně. Zřejmé je to podle zprávy především u hodnocení. Většinou se nejedná o dialog, ale pouze o známkování toho, co se student naučil nazpaměť. Dialog by přitom mohl být daleko více motivující, přičemž hodnotit by se mělo především slovně.

OECD navrhuje změnu nejen při zkoušení studentů. V Česku by měl existovat jednotný systém hodnocení vzdělávání, včetně posuzování učitelů, škol a celých institucí.

Státní maturity vidí odborníci spíše jako návrat ke starým pořádkům. Projekt za miliardy údajně trpí nejednoznačností svého poslání. Na jednu stranu má jít o doklad o shodné úrovni vzdělání, na druhé o srovnání jednotlivých škol. Obojí dohromady však nejde podle OECD dělat úspěšně.

Chudé děti končí stále v praktických školách

Zpráva zmiňuje i zacházení se znevýhodněnými žáky. "Největší riziko je selektivnost," potvrdil Němec. Odborníci Česku vyčítají, že v praktických školách končí i děti bez lehkého mentálního postižení. Vysoký počet zdravých, ale sociálně znevýhodněných dětí v těchto zařízeních, přitom čelí kritice už několik let.

Ministerstvo se hájí tím, že zavedlo vyhlášky, díky nimž by se na praktické školy měli dostat skutečně jen žáci s postižením. Zmíněná selektivnost prý ale spočívá i v příliš vysokém podílu dětí na nižších gymnáziích.