Pokud by Praha chtěla vyrovnat svůj deficitní rozpočet a zachovat přitom rozsah hromadné dopravy, musela by jízdné zdražit o desítky procent. Vyplývá to z analýzy, již si magistrát objednal u společnosti Boston Venture Central Europe (BVCE).

Pražští politici však tvrdí, že zdražování je až posledním krokem ke zlepšení hospodaření dopravního podniku.

A tak se raději chystají přistoupit na druhou navrhovanou variantu - razantní omezení dopravních služeb, tedy škrtání některých spojů, změnu intervalů, zrušení nočního metra o víkendu nebo přehodnocení rozsahu bezplatného cestování.

Pokud by pražští radní zvolili ke kompenzaci rozpočtu zdražení jízdného, cena lístků by se musela zvýšit za čtyři roky až o 70 procent oproti roku 2010. Jízdenka by tak mohla stát kolem 50 korun.

Model počítá s tím, že pokud by se cesta metrem, tramvají a autobusy zdražila, část cestujících by MHD přestala využívat. "Zvýšení ceny o 1 procento by znamenalo snížení poptávky o čtvrt procenta," uvádí zpráva za předpokladu, že elasticita poptávky by byla 0,25.

Autoři zprávy však upozorňují, že "bez detailní analýzy chování a změn v chování u cestujících v závislosti na změny cenových podmínek poskytování veřejné dopravy, případně na změny rozsahu její nabídky, není racionální jakékoliv změny provádět".

Podpořit Pražany na úkor návštěvníků

Ceny jízdného by se podle dokumentu mohly zvýšit nikoli na úkor občanů Prahy, kteří si koupí časovou jízdenku, ale naopak pro návštěvníky metropole.

„Nastavení cenových tarifů může být jedním z nástrojů, jak motivovat cestující k zakoupení časových jízdenek. Jedná se o skryté subvence rezidentů na úkor návštěvníků města používajících jednorázové základní jízdenky,“ stojí v analýze.

Hlavní město naposledy zdražilo jednorázové jízdenky loni v létě s odůvodněním, že je třeba kompenzovat náklady spojené s rozšířením skupiny cestujících s nárokem na bezplatnou dopravu.

Primátor Bohuslav Svoboda i radní pro dopravu Josef Nosek však říkají, že zdražení jízdného by se raději vyhnuli. „Nejdříve odstraníme souběžné spoje, omezíme některé linky či intervaly,“ potvrdil nedávno v rozhovoru pro HN radní Josef Nosek (ODS), který má na starosti dopravu.

Zdražení jízdného podle něj není na pořadu příštích měsíců.

"Pokud by se jízdenky měly zdražovat, pak bychom zřejmě měnili i celý systém, aby byl spravedlivější. Ale teď nechci prozrazovat možnosti, o nichž přemýšlíme,“ řekl Nosek.

Nákup autobusů v ohrožení

Analýza také Praze doporučuje přehodnotit investice do techniky – zejména do nových tramvají a autobusů. Právě nákup stovek autobusů SOR je nyní v ohrožení.

Zpráva konstatuje, že jsou zbytečně drahé, a primátor Svoboda potvrdil, že radní uvažují o zrušení zakázky. U tramvají Škoda se zase pokusí vyjednat slevu, neboť smlouvu lze jen těžko vypovědět.

Dopravce dostává z rozpočtu hlavního města každý rok přes deset miliard korun, tedy téměř čtvrtinu všech peněz Prahy. Ta se přitom potýká s velmi napjatým rozpočtem.