Dvě rekordní zakázky pražského Dopravního podniku na dodávku autobusů a tramvají se změní tak, aby je hlavní město bylo schopné zaplatit.

Rozsáhlou zakázku na odběr více než sedmi stovek autobusů od společnosti SOR Libchavy bude muset dopravce podle zjištění HN patrně zrušit úplně.

Praha nemá peníze a tady vidí možnost, kde ušetřit.

Kroky hlavního města jsou podloženy závěry analýzy společnosti Boston Venture Central Europe (BVCE). Ta týmu okolo primátora Bohuslava Svobody (ODS) rovněž radí, aby vyjednal lepší podmínky s dodavatelem tramvají Škodou Transportation.

Zpráva navíc přímo potvrdila dřívější zjištění HN, které v říjnu loňského roku upozornily na možné předražení dodávaných autobusů SOR. Praha v porovnání s jinými městy, které odebírají totožné typy vozů od stejné firmy, autobusy nakupuje dráž.

„Není znám důvod, proč by DPP neměl být schopen vyjednat lepší podmínky,“ říkají autoři analýzy. Další odběr autobusů od společnosti SOR Libchavy za stávajících podmínek tak vidí vedení Prahy skepticky.

Tak velký nákup nemá smysl, tvrdí primátor

„Pokud se městu nepodaří vyřešit tíživou finanční situaci dopravního podniku, budeme určitě uvažovat i o zrušení tohoto výběrového řízení a přípravě zcela nového výběrového řízení, které bude pro Prahu znamenat úsporu,“ ztotožnil se s pohledem analýzy primátor Svoboda.

Navíc je podle něj takto nastavená zakázka zbytečným luxusem. „V kontextu stáří vozového parku, tak velký objem, jako je v případě uvažované dodávky 720 autobusů, postrádá pro potřeby hlavního města smysl,“ uvedl.

Přes tři stovky autobusů už DP převzal, zbytek má podle rámcových smluv odebrat do roku 2014. K podpisu dalších kupních smluv ale zřejmě nedojde. Jeden z největších obchodů v dějinách české hromadné dopravy v hodnotě zhruba 4,5 miliardy korun tak zůstane nedokončený.

Bývalý generální ředitel DP Martin Dvořák, během jehož éry k podpisu smlouvy došlo, výhodnost obchodu obhajuje i dnes. „Nabídka SOR byla nejlepší v rámci výběrového řízení a byla potvrzena Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže,“ řekl.

Firma SOR Libchavy, kterou spoluvlastní holdingy J&T a PPF, se k věci odmítla vyjádřit. „Nic vám k tomu říkat nebudu,“ sdělil jednatel společnosti Petr Hájek.

Vyjednávání se Škodovkou

Rozpočet pražského dopravce a potažmo i hlavního města neúměrně zatěžuje také závazek se Škodou Transportation, s níž před téměř šesti lety podepsal kontrakt na dodávku 250 tramvajových souprav ForCity v hodnotě 18 miliard korun.

Zmíněný audit BVCE poukazuje na to, že DP by měl s dodavatelem dohodnout lepší komerční podmínky.

Kromě rozložení dodávek a plateb by podle analýzy měl dosáhnout také zlevnění – a to především z důvodu časté poruchovosti tramvají Škoda.

Více o auditu Dopravního podniku hlavního města Prahy a plánech pražských radních se dočtete v úterním vydání přílohy HN Praha

Čtěte více v Hospodářských novinách