Evropská investiční banka (EIB) poskytne Praze úvěr 8,5 miliardy korun na prodloužení metra A. Uvedla to EIB v tiskovém prohlášení. Smluvní dokumentaci na tuto částku ve čtvrtek schválilo pražské zastupitelstvo.
"Poskytnutí úvěru znamená další rozvoj úspěšné spolupráce s městem Praha. V minulosti poskytla banka hlavnímu městu čtyři úvěry na financování jeho investičních programů, včetně rozšíření sítě pražského metra, zdokonalení vodovodní a kanalizační infrastruktury a obnovy komunální infrastruktury po zničujících povodních v roce 2002," uvedla banka.
Primátor Svoboda uvedl, že pražské zastupitelstvo ve čtvrtek schválilo smluvní dokumentaci na částku osm a půl miliardy korun. To ale podle něj neznamená, že si město tuto částku opravdu půjčí. O konkrétním čerpání by musela znovu rozhodnout rada města a zastupitelstvo. Na další dvě a půl miliardy korun bude EIB s Prahou vyjednávat nové podmínky. "Předpokládáme, že tuto částku už nebudeme vůbec potřebovat, ale o smluvních podmínkách budeme jednat," poznamenal Svoboda.
Primátor v úterý novinářům řekl, že si Praha pravděpodobně od EIB půjčí dvě až tři miliardy korun. O přesné výši rozhodne vedení města nejspíš v lednu poté, co bude schváleno rozdělení kapitálových výdajů.
EIB nabídla Praze až 11 miliard korun na dobu 30 let s odkladem splatnosti šest let. Úrok by činil zhruba dvě procenta, předčasné splacení by bylo možné po 18 letech. V případě úvěrového rámce přitom město nemusí z nabídnuté částky vyčerpat ani korunu a za poskytnutí této služby nic neplatí.
Metro D nebude, připustil pražský primátor Svoboda. Na nové stanice nejsou peníze - čtěte ZDE
Financování dostavby metra zůstává nejasné, Praze tak hrozí rozpočtové provizorium - čtěte ZDE
Pěti soupravám v metru už praskly podvozky, firmy od nich dávají ruce pryč - čtěte ZDE
Hlavní město už jednou podobné služby využilo, a to na financování stavby metra C. Současné zadlužení hlavního města činí asi 26,1 miliardy korun.
Výstavba prodloužení trasy metra A z Dejvické do Motola byla zahájena loni na jaře. Náklady na stavbu jsou v cenách roku 2008 odhadovány na zhruba 18,5 miliardy korun, při přepočtení k roku dokončení by měly činit asi 21,1 miliardy korun. Přes 280 milionů eur (asi sedm miliard korun) by měla Praha získat z evropských fondů, zbytek ale musí uhradit ze svého.