Pražský dopravní podnik (DPP) přišel s důležitým oznámením o stavu svých financí. Firmě potenciálně hrozí smluvní pokuty až ve výši 140 milionů korun, protože neplatí za nové autobusy a tramvaje.

Podle vyjádření dozorčí však zatím žádný z dodavatelů nových vozů nároky vůči dopravnímu podniku neuplatnil. DPP nyní usiluje o to, aby mu pomohl vlastník - tedy město. A zaručilo se za úvěr, z něhož by nákupy techniky platil.

Dozorčí rada podniku požádala o svolání mimořádné valné hromady, na které by měli zástupci města rozhodnout právě o tom, jak bude podnik závazky týkající se nákupu nových vozů do budoucna platit. Vyplývá to z usnesení dozorčí rady.

V něm se uvádí, že ředitel podniku Martin Dvořák členy dozorčí rady informoval, že "hrozí potencionální škoda ve výši asi 140 milionů korun z titulu smluvních pokut a úroků z prodlení od dodavatelů přepravních prostředků MHD". Za co přesně a k jakému termínu by mohli dodavatelé sankce uplatnit, dopravní podnik neuvedl.

DPP by chtěl investice do techniky financovat s použitím šestimiliardového úvěru. Po Praze jakožto svém majiteli pak chce, aby se za půjčku zaručil. To však primátor Bohuslav Svoboda (ODS) odmítá.

„Praha to nemůže akceptovat, protože by to změnilo její dluhové zatížení a vlastní úvěrovou možnost. A samozřejmě by to na 95 procent znamenalo změnu ratingu Prahy,“ řekl již dříve primátor.

Připustil však, že právě otázka podpory úvěru pro DPP je věcí, v níž má druhá koaliční strana, ČSSD, odlišný názor.

"Není jiná cesta než úvěr nebo směnka," řekl na konci září náměstek primátora Karel Březina (ČSSD). "Ztráta každého dne znamená možnost naskakování různých penále," dodal radní.