Formálně je v Rusku už čtyři roky zakázáno prodávat alkohol "na dálku", tedy přes internet či přes telefon, a tento zákaz nejvyšší soud nedávno opět potvrdil. Ještě dříve, koncem července, prezident Dmitrij Medveděv podepsal novelu zákona zakazující prodej více než pětiprocentního alkoholu od půlnoci do osmé hodiny ranní (v roce 2013 se tento zákaz rozšíří i na pivo). Místní úřady přitom smějí "zakázanou dobu" i prodloužit, a tak třeba v Moskvě se momentálně nesmí alkohol prodávat od 23:00 do 8:00.

"Suchý zákon" však platí na papíře a na internetu se s alkoholem čile obchoduje. Méně nápaditým obchodníkům stačí výmluva, že dodavatelská firma alkohol neprodává, ale jen dodává objednané pití z nočních barů, asi tak za čtyřnásobek maloobchodní ceny.

Pronájem alkoholu

Jeden z největších online prodejců předkládá zákazníkům nabídku "sběratelských" zapalovačů s etiketami známých lihovin - a příslušnou láhev přikládá jako "dárek". Plastový zapalovač, který stojí pár desítek rublů, se tak prodraží od několika stovek až k několika tisícovkám, v případě dovážené whisky či koňaku.

V Čeljabinsku internetový obchod zase alkohol jen "pronajímá": doručovatel vydá láhev po podpisu "smlouvy" a zinkasování "zálohy". Předmět transakce lze příští ráno "vrátit, ale i nevrátit". Pro druhou variantu hovoří, že ceny "pronajaté" vodky se jen mírně liší od cenovek v obchodech.

Podle právníků ani jedno z řešení není zcela čisté či nenapadnutelné. "Jakémukoli soudci, který se bude opírat nejen o zákon, ale i o zdravý rozum, musí být jasné, že spotřebitel si alkohol pronajme jedině proto, aby jej hned vypil," říká advokát Jurij Dobronravov.

Obcházení pravidel není žádná novinka. Za prohibice v dobách posledního sovětského prezidenta Michaila Gorbačova se "zakázaná" vodka dala koupit třeba u taxikářů. Jen se podle pamětníků muselo zeptat, zda řidič nemá nějakou "knížku ke čtení", a v odpovědi zaznělo, kolik "knížek" si zákazník přeje.

Podle odborníka na internetové obchodování Pavla Goluběva sice nákupy audio- a videotechniky v síti stále výrazně převyšují objemy nákupů alkoholu, ale během letošního roku poptávka po lihovinách vzrostla proti loňsku o 400 procent.