Omezovač obrátek, který by snížil tah motorů, s největší pravděpodobností nebyl příčinnou nehody Jaku-42, který u Jaroslavle havaroval s hokejovým týmem. Informovala o tom agentura Interfax.

"V datovém zápisu černé skříňky není žádná informace o tom, že by taková situace nastala," uvedl Interfax s odvoláním na zdroj v leteckých kruzích blízký k vyšetřování. "Verzi o tom, že by neodblokování parkovací brzdy bylo příčinou letecké katastrofy, nic nepotvrzuje."

Speciál k tragédii u Jaroslavle sledujte ZDE

Právě možnost zatažené "brzdy" už v úterý zmínil list Moskovskij Komsomolec. Podle něj posádka neodblokovala omezovač obrátek, a sama tak snížila tah motorů na úroveň nedostatečnou pro vzlet.

Ruský bulvár se odvolává na anonymní zdroje stojící mimo vyšetřování, přesto ale experti fatální omyl s "ruční brzdou" nevylučují. "V ruském letectví je dnes už všechno možné," tvrdí zkušební letec Sergej Knyšov.

Ze zvukových záznamů černé skříňky se podle zdroje Moskevského Komsomolce dá usuzovat, že nevolností postižený hlavní pilot Andrej Solomencev předal řízení druhému pilotovi Igoru Ževelovovi, aniž by omezovač obrátek odblokoval. Zdroj nevylučuje, že piloti si během startu chyby všimli a brzdu uvolnili. Pro dosažení potřebné rychlosti ke vzlétnutí už ale bylo pozdě.

Pro zkušebního pilota Knyšova je verze šířená ruským bulvárem těžko k uvěření. "Zajištěného omezovače prostě není možné si nevšimnout," tvrdí.

"Při dnešní úrovni výcviku pilotů a hrůzném stavu ruského letectva je ale všechno možné. Druhý pilot je dnes v letadlech prakticky nulová veličina," připustil ale zároveň Knyšov. Server Newsru.com k tomu v komentáři napsal, že v automobilech se o rozjezd se zataženou ruční brzdou pokoušejí "jen blondýny".

Knyšovův kolega Alexandr Akimenkov na serveru Gazeta.ru verzi s ruční brzdou přímo vylučuje. Se "zataženou ruční brzdou" podle něj Jak-42 prakticky nemohl vzletět, protože sílící tah motorů směřující proti omezovači by prý kola od podvozku odtrhl.

Tuto domněnku potvrzuje i další ruský zdroj, podle něhož by podvozek Jaku-42 tah motorů působící proti zapnutému brzdnému systému nevydržel. "Nejspíš by se ještě před odstartováním poškodil podvozek a letoun by nevzlétl," napsal Interfax.

O zkušenostech a délce praxe obou pilotů havarovaného stroje ruská média přinášejí rozporuplné informace. Podle některých měl první pilot nalétáno téměř sedm tisíc hodin, druhý dokonce dvojnásobek. Značnou část z nich přitom absolvovali právě v pilotní kabině jaků.

YAK-42, FSX Yaroslavl accident reconstruction 1.1

Server Lifenews.ru naopak s odvoláním na experty označuje praxi posádky za nedostatečnou. Druhý pilot Ževelov prý teprve nedávno na Jak-42 "přesedl" ze stroje Jak-40 a první pilot Solomencev údajně nalétal na Jaku-42 kolem 1400 hodin, přičemž za dostatečných se považuje nejméně osmi tisíc hodin. Zkušební letec Vadim Bazykin označil praxi posádky za "katastrofálně nedostatečnou".

Hlavní záhadou ale podle něj zůstává, proč letoun, který se choval nestandardně, piloti nezastavili, byť na poslední chvíli a s pravděpodobností kolize. "Nasnadě je ta nejjednodušší odpověď – neměli dost zkušeností," uvedl Bazykin.

Klíčový výslech se blíží

Kromě analýzy černých skříněk je podle ruského tisku zřejmé, že klíčovou se za těchto okolností může stát výpověď palubního inženýra Alexandra Sizova, který jediný havárii přežil. Jeho stav se sice postupně zlepšuje a lékaři ho označují za "vcelku uspokojivý", k výslechu ale možná dojde nejdříve o víkendu.

Oficiální tečku za vyšetřováním udělá až úřední výnos ruského Mezistátního leteckého výboru, který je zkoumáním případu pověřen. Některá média nevylučují, že se tak může stát už během středy.

YAK-42, FSX Yaroslavl accident reconstruction 1.1