Na místě pádu ruského letounu JAK-42, na jehož palubě zahynuli takřka všichni členové hokejového týmu Lokomotiv Jaroslavl, našli záchranáři už obě černé skříňky.

Místo neštěstí navštívil ruský prezident Dmitrij Medveděv, který oznámil, že se zasadí o snížení počtu ruských leteckých společností. Vyzval rovněž ke zlepšení odborné přípravy pilotů a dovozu letadel ze zahraničí.

VŠE o tragédii v Rusku čtěte ZDE

V letadle zemřelo 43 lidí, dva lidé jsou v kritickém stavu v nemocnici. Havárie si vyžádali i lidský život ženy, která nebyla v letadle ani na místě nehody. Matka běloruského útočníka Sergeej Ostapčuka dostala infarkt a zemřela poté, co se po telefonu dozvěděla, že její syn zahynul.

Při katastrofě přišli o život i čeští hokejisté Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček a slovenský útočník Pavol Demitra. Jejich těla již byla identifikována.

Jednu černou skříňku našli potápěči v zadní části trupu havarovaného letadla, která dopadla do přítoku řeky Volhy. Druhou objevili na mělkém dně při břehu. Oba aparáty budou nyní převezeny k expertíze do Moskvy.

Prezident Medveděv položil kytice květů na místo pádu letadla a zúčastnil se i zasedání štábu záchranářů. Oznámil na něm, že pověří vládu, aby omezila počet leteckých společností, které v Rusku provozují dopravní a charterové služby. Prezident pověřil ministra dopravy, aby dohlédl na dostatečnou odbornou přípravu pilotů.

"Na výcvik posádek se musíme podívat, dějí se tam příšerné věci," řekl Medveděv. "Těch, kteří nejsou na úrovni, je třeba se zbavit." Šéf Kremlu zároveň naznačil, že ruský letecký park by měly doplnit stroje dovezené z ciziny. "Cena lidských životů je vyšší než podpora domácích výrobců," konstatoval.

Letadlo však bylo ve výborném stavu, potvrdil serveru LiveNews.ru technik Nicholas Gutynin, který prováděl kontrolu letadla 16. srpna. "Motory fungovaly normálně. Letadlo bylo plně funkční," řekl technik Gutynin.

ANIMACE: Jak probíhala havárie

V troskách letounu, které po celou noc analyzovali experti ruské kontrašpionážní služby FSB, nebyly nalezeny žádné stopy trhavin. Verzi o teroristickém útoku proto vyšetřovatelé vyloučili. Příčinou havárie nebyly podle dobrozdání expertů počasí ani stav ranveje.

Situaci u Jaroslavle jsme sledovali on-line ZDE

Na místě havárie záchranáři během noci našli všechna těla mrtvých, šestadvacet z třiačtyřiceti bylo identifikováno. K identifikaci některých těl bude zapotřebí analýza DNA. 

V týmu Lokomotivu byli vedle ruských hokejistů tři Češi, Slovák, Němec, Švéd, Lotyš, Bělorus, tři hráči s dvojím ruským a ukrajinským občanstvím a kanadský trenér.

Oba přeživší jsou v kritickém stavu

Havárii přežili palubní inženýr Alexandr Sizov a útočník Alexandr Galimov. Oba jsou stále v kritickém stavu, ačkoliv Galimov nabyl vědomí a dokonce mluvil se svým otcem.

"Věříme, že jeho vytrénované tělo sportovce nám pomůže bojovat," řekl Valerij Kubyškin, ředitel moskevského popáleninového centra, kam byl Galimov spolu se Sizovem převezen.

Alexandr Galimov při převozu do Moskvy

Galimov má podle lékařů hluboké popáleniny na 80 až 90 procentech těla. "Za takového stavu je krajně obtížné pouštět se do jakýchkoli předpovědí," dodal Kubyškin.

Očití svědci i experti se shodují, že bezprostředním důvodem pádu letadla byl nedostatečný tah motorů, který pilotovi nedovolil včas zvednout letadlo z ranveje. Příčinu nízkého výkonu motorů ale zatím vyšetřovatelé neznají. Mohlo jí být nekvalitní palivo, vniknutí ptáka do motorů, výpadek palivového systému nebo chyba pilotáže.

Vyšetřovatelé už podle ruských médií na jaroslavlském letišti zabavili veškerou dokumentaci potřebnou ke zjištění příčin katastrofy. Odebrali rovněž vzorky paliva, které JAK-42 před osudným startem tankoval. Jeho analýza si vyžádá dva dny.

Agentura RIA Novosti napsala, že poslední pravidelnou technickou kontrolou letoun prošel 16. srpna. Během kontroly byl vyměněn jeden z motorů na pravé straně letounu. Kapitán letadla měl nalétáno 6900 hodin, z toho 1500 hodin na stroji JAK-42.

Ruská civilní letecká agentura Rosaviacija oznámila, že provádí prověrku všech letounů JAK-42, které jsou v provozu. Její vedení zvažuje možnost, že úplně zakáže používání letounů tohoto typu. Ruské ministerstvo dopravy nyní podle agentury ITAR-TASS řeší i osud společnosti Jak-Servis, která lety jaroslavlského Lokomotivu provozovala. Agentura nevylučuje, že činnost Jak-Servisu úřady zastaví.

Šéf ruské hokejové federace Vladislav Treťjak v ruském tisku vyslovil názor, že kluby by měly odmítnout služby nespolehlivých leteckých přepravců. Ze strachu před havárií ve čtvrtek odmítli používat letoun JAK-42 fotbalisté tomského ligového týmu Tom, o změně letadla užívaného k cestám za ligovými zápasy začalo jednat vedení kazašského hokejového klubu Barys Astana.

Ruský vojenský letec Andrej Gusev v listu Izvěstija napsal, že pilot se podle všeho dopustil "typické chyby": pokusil se odstartovat v situaci, kdy motor neměl dostatečný tah. Potvrzuje to i šetření na ranveji, kde experti našli stopy jen zadního podvozku letounu – to potvrzuje domněnku, že pilot nebrzdil. "Něco takového je sebevražda," uvedl Gusev.

Podle zkušebního letce Alexandra Akimenkova muselo ke snížení tahu motorů dojít v poměrně vysoké rychlosti. Pokud by totiž jejich výkon klesl dříve, pilot by stačil zastavit. Přesáhne-li rychlost letounu určitou hranici, je už podle Akimenkova na zastavení pozdě.

Podle serveru Lifenews.ru piloti před osudným startem do Minsku neprošli na jaroslavlském letišti zdravotní kontrolou, a tak ani testem sledujícím hladinu alkoholu v krvi. Let byl totiž označen jako tranzitní, protože letadlo ráno před cestou k ligovému zápasu přiletělo do Jaroslavle z Moskvy. Zdravotní kontrola údajně proběhla tam.

"Co jedli nebo pili v Jaroslavli, to nikdo neprověřoval. Před odletem do Minsku zdravotní kontrolou neprošli," řekla serveru příslušnice letištní zdravotní služby Ljudmila Fjorodovová.

Na místě katastrofy nepřetržitě hlídkují zesílené policejní hlídky, protože panují obavy z nájezdů zlodějských band. K podobným případům docházelo i při loňské havárii polského vládního letounu u Smolenska.

Finanční kompenzace pro rodiny

Rodiny mrtvých obdrží od gubernátora Jaroslavlské oblasti okamžitou kompenzaci ve výši 300 tisíc rublů (176 tisíc korun), město Jaroslavl jim předá dalších 150 tisíc rublů, oznámil list Nězavisimaja gazeta. Přepravce vyplatí pozůstalým dva miliony rublů za každou oběť (1,2 milionu korun). 

List Kommersant napsal, že společnost Jak-Servis, která leteckou přepravu hokejistů Lokomotivu zajišťovala, měla letoun pronajatý. Skutečným vlastníkem bylo Chruničevovo státní kosmické středisko, které je hlavním ruským výrobcem nosných kosmických raket. Letoun JAK-42 používali pracovníci střediska k přepravě na kazašský kosmodrom Bajkonur.

Rozloučení s hokejisty v Česku: