Od září se v pražské MHD zvýší pokuty za jízdu načerno. Cestující bez platné jízdenky si připlatí 50 až 100 korun.

Pokud černý pasažér zaplatí pokutu na místě nebo do 15 dnů, dosáhne pokuta 800 korun. Pokud uhradí pokutu později, bude muset zaplatit 1000 Kč.

Dosavadní pokuty činily 700, respektive 950 korun.

Zdražení pokut bylo plánováno už se zdražením jízdného na začátku července, kvůli technickým záležitostem se ale posunulo o dva měsíce.

Ještě vyšší pokuty

Podle Filipa Drápala, mluvčího organizace Ropid, která v Praze a okolí plánuje veřejnou dopravu, jsou nové výše pokut legislativním stropem pro výši postihů za jízdu bez platné jízdenky.

Podle Drápala je ale nová výše pokut stále nedostačující.  "Rádi bychom, aby se stropy buď zvýšily, nebo zrušily úplně,“ uvedl Drápal s tím, že už Ropid zaslal požadavek na ministerstvo financí. Zatím se však nesetkal s odezvou.

Praha se tak dostává na úroveň ostatních krajských měst. Například v Brně, Ostravě, Plzni nebo Zlíně se již za černou jízdu platí tisíc korun.

Drápal ale upozornil na to, že při dalších prodleních se může pokuta vyšplhat i na několik tisíc korun. Dopravní podnik totiž nezaplacené pokuty postupuje firmě, která si účtuje také náklady spojené s vymáháním částky.

Pokuta i pro toho, kdo si jízdenku koupil

Ropid také připomíná, že pokutu mohou dostat i cestující v příměstských autobusech, kde se nastupuje pouze předními dveřmi, a jízdenku tak vydává řidič. "Postih může být vůči cestujícímu uplatněn i v případě, kdy jízdné řidiči zaplatil, ale nemůže se prokázat platnou jízdenkou, nebo třeba v případě použití zlevněné jízdenky bez doložení nároku na slevu," dodal Drápal.

Za zapomenutou "lítačku" pořád 50 korun

Ti, kteří mají platnou předplatní jízdenku, ale zapomněli si ji vzít s sebou, zaplatí od září stejně jako dosud 50 korun. Platný časový kupon ale musí do 15 dnů předložit na dispečinku dopravního podniku. Nemění se ani pokuty za nezaplacení jízdenky za psa, zavazadlo nebo za porušení přepravních podmínek.

Pokuty ve vlacích, které jsou součástí Pražské integrované dopravy, se řídí tarifem železničního dopravce.

Turnikety v metru

Ve čtvrtek dopravní výbor pražského zastupitelstva bude projednávat zavedení turniketů do pražského metra. 
Projekt turniketů byl v minulosti často kritizován, po jeho přepracování se cena výrazně snížila z 3,5 miliardy korun na 1,49 miliardy. Ekonomická návratnost investice se předpokládá v rozmezí čtyř až sedmi let od plného spuštění turniketů.

Turnikety by měly být vybudovány ve dvou variantách - v šířce 60 cm pro běžné cestující a 100 cm pro vozíčkáře a rodiče s kočárky. Odbavit by měly 40 lidí za minutu. V případě přeplnění přepravního prostoru nebo výpadku elektrického proudu by se automaticky otevřely.

Pražské metro bylo s turnikety původně vybudováno, ty byly ale v roce 1985 odstraněny a nahrazeny označovači lístků i z důvodu vyššího počtu odbavených cestujících.