Rychlík uhání po železničním koridoru stočtyřicetikilometrovou rychlostí a kolem se v zelené šmouze míhají stromy u trati. Ne však za oknem, ale za dokořán otevřenými dveřmi vagonu. Takový pohled se před několika dny naskytl například cestujícím v rychlíku Šohaj na trase mezi Hulínem a Otrokovicemi.

České dráhy mají v současnosti ještě několik stovek vozů vyráběných před rokem 1991, které nemají za jízdy blokovány dveře.

Po pádu z otevřených dveří jedoucího vlaku před pěti lety zemřel pětiletý chlapec na Olomoucku. O tři roky později zase tříletý hoch vypadl z rychlíku v Lysé nad Labem.

Prověřované případy otevřených dveří v minulosti podle mluvčího ČD Petra Štáhlavského obvykle souvisely se zakázanou manipulací nebo nedovřením dveří. „Nešlo o technické závady, nebo samovolné otevření správně zavřených dveří,“ uvedl mluvčí.

Cestující varuje samolepka

"Většina vozidel a vlaků ČD je již blokováním dveří vybavena,“ řekl Štáhlavský. Část vozů bez blokování dveří dráhy v uplynulých letech rekonstruovaly.

"ČD vozy bez blokování vybavily upozorňující samolepkou na bezpečnost související s neblokováním dveří z vnitřní strany," dodal.

Vlakový doprovod má povinnost sledovat dveře a věnovat jim zvýšenou pozornost. "Nesmí dojít k výpravě vlaku se zjevně otevřenými dveřmi,“ řekl Šťáhlavský.

Pokud personál ve vlaku zjistí za jízdy otevřené dveře, měl by bezpečnost zajistit například ostrahou nebo zařídit zastavení vlaku v nejbližším vhodném místě. "Pokud takovou situaci zjistí cestující, měl by kontaktovat vlakový doprovod,“ radí mluvčí.

"Rozhodně však nedoporučujeme zavírat dveře za jízdy nebo se poblíž nich pohybovat," zdůraznil.

Všechna nová a modernizovaná vozidla ČD již mají dveře za jízdy zablokované. "Z aktuálních velkých zakázek, které se týkají náhrady starého systému za nový s blokováním lze zmínit modernizaci šestašedesáti čtyřnápravových vozů pro motorové soupravy nebo dodávku více než třiceti řídicích vozů," vyjmenoval Šťáhlavský.

Dráhy: Modernizujeme

Tento systém budou ČD v rámci modernizace měnit také u vozů typu Bdt. "Zde jsou první výběrová řízení vyhlášena a další se připravují. Ve všech výše uvedených případech jde o kompletní výměnu dveří," popsal Šťáhlavský. ČD podle něj plánují modernizovat více než stovku vozů tohoto typu.

Připomněl také, že dopravce pořídil třicítku vozů z Rakouska, kde by rád zakoupil také šestnáct souprav Railjet s celkem 112 vozy. Ve výrobě jsou také nové pantografové a motorové soupravy pro některé tratě. "Všechny tyto investice budou znamenat postupné nahrazení vozů bez blokování dveří v příštích letech.

Rychlost náhrady bude závislá na objemu investic a rozsahu objednávky spojů ze strany objednavatelů veřejné dopravy v příštích letech," sdělil mluvčí a dodal, že jen letos ČD investují do nových a modernizovaných vozů zhruba 8,5 miliardy korun.