Ministerstvo obrany kvůli letadlům CASA C-295M uplatní vůči společnosti Omnipol sankce plynoucí ze smlouvy. Firma ve stanovené lhůtě neodstranila závady na systému pasivní ochrany letounu. ČTK o tom informovala tisková služba ministerstva.

Za každý započatý den prodlení v dodávce hodlá obrana strhávat několik desetin promile z ceny systému, která podle původní smlouvy činí 150 milionů korun. To vychází na několik desítek tisíc korun denně.

 

Vojenské dopravní letouny Casa, které i se servisem vyšly stát na čtyři miliardy korun, budou moci i nadále létat pouze v Česku, anebo maximálně přepravovat koně do Mongolska.

 

Bez zařízení které je má chránit před raketami, je totiž armáda nemůže nasadil v Afghánistánu, kam je původně chtěla vyslat ještě letos. Vojáci už od tohoto záměru upustili.

 

"Se současným stavem rozhodně nejsme spokojeni a pro jeho nápravu učiníme maximum," podotkl k tomu náměstek ministra obrany pro vyzbrojování Rudolf Blažek.

Stále je ve hře odstoupení od smlouvy

Případné další právní kroky vůči Omnipolu ještě ministerstvo zváží do počátku příštího měsíce. Přihlédne přitom i k právní analýze, kterou pro resort připravuje právní kancelář White&Case.

"Rozhodně máme zájem na tom, aby závady byly co nejdříve odstraněny a letouny mohly začít plnit požadované úkoly," zdůraznil náměstek. Pokud se tak v nejbližších měsících nestane, ministerstvo se podle něj stále nevzdává myšlenky od smlouvy zcela odstoupit.

Bez výběrového řízení

Nákup čtyř dopravních letadel provází pochybnosti. ČR tehdy podle Evropské komise údajně nedodržela předpisy EU týkající se zadávání veřejných zakázek, když o zakázce rozhodla bez výběrového řízení.

Výběr hlavních událostí kolem letadel CASA:

Září 2005 - Vojáci začali s průzkumem trhu, na jehož základě se chtěli rozhodnout, který výrobce dodá nová transportní letadla. Měla nahradit dosluhující antonovy. Uvažovalo se o letounu C-130 Hercules koncernu Lockheed Martin, vyvíjeném Airbusu A-400M, letounu CASA evropského koncernu EADS či novějších ukrajinských antonovech.

Červenec 2007 - Armáda musela po zkrácení rozpočtu přehodnotit investice. Padlo rozhodnutí, že se neuskuteční tendr a vojáci se pokusí získat nové stroje výměnou za nepotřebné letouny L-159. Objevily se i informace, že by výměnou mohly být získány letouny CASA C-295M.

21. dubna 2008 - Vláda Mirka Topolánka schválila návrh memoranda o porozumění s EADS, jež bylo prvním krokem k pořízení letadel CASA. Memorandum bylo podepsáno o dva dny později.

10. června 2008 - Italská společnost Alenia Aeronautica podala na obchod stížnost Evropské komisi, ÚOHS i ministerstvu obrany. Podle Italů obchod porušil zásady transparentnosti a nediskriminace EU.

20. dubna 2009 - Topolánkova vláda, tehdy již v demisi, schválila pořízení čtyř letounů CASA. Jeden měl být získán výměnou za pět bitevníků L-159, tři další pak koupeny s náhradními díly a výcvikem posádek.

7. května 2009 - Zástupci ministerstva obrany a společnosti Omnipol podepsali smlouvu o nákupu CASA C-295M. Ministerstvo vybralo letouny bez řádného tendru. Nákup letadel je jedním z armádních obchodů, za který bývá kritizován bývalý ministr obrany Martin Barták. Kontrakt byl podepsán den před nástupem tehdejšího náměstka ministra Bartáka do ministerské funkce. Za dohodou s EADS a Španělskem podle některých médií údajně stál Bartákův poradce Jan Fulík. Podle médií i odborníků byl nákup zřejmě předražený.

10. ledna 2010 - První z nových letounů přistál v Praze. Zbylé tři stroje z kontraktu za 3,5 miliardy korun vojáci obdrželi v průběhu roku.

5. května 2010 - Evropská komise pohrozila ČR kvůli výběru letadel soudem kvůli možnému porušení pravidel pro veřejné zakázky.

22. července 2010 - Podle deníku E15 Španělé ČR vzkázali, že nemají o L-159 zájem. Podle ministra obrany Alexandra Vondry je na smluvním partnerovi - konsorciu EADS, aby pro bitevníky našlo odbyt v jiné členské zemi NATO.

8. února 2011 - Armáda informovala, že letadlo CASA se 3. února při cvičném letu propadlo o několik desítek metrů, a proto až do vyšetření události nemohou letadla tohoto typu létat.

1. dubna 2011 - Deník Právo uvedl, že armáda bude muset odložit vyslání nových letadel do Afghánistánu, neboť systém ochrany proti raketám, který za 150 milionů korun dodal Omnipol, neprošel zkouškami. Náčelník generálního štábu armády Vlastimil Picek nařídil odstranit nedostatky do 30. dubna.

4. května 2011 - Armáda dočasně zastavila provoz letadel CASA. Důvodem byla závada na avionice, která se na jednom ze strojů projevila za letu. Mluvčí generálního štábu Jana Růžičková také uvedla, že Omnipol požádal o prodloužení termínu pro odstranění závad pasivní ochrany letounu do 15. června.

18. května - Picek povolil lety tří ze čtyř letadel CASA. Výrobce přeinstaloval software a provedl kontrolní lety.

14. července - Ministerstvo podle serveru Česká pozice.cz najalo právní firmu White&Case, aby analyzovala smlouvy na nákup letounů.

1. srpna - Ministerstvo obrany kvůli letadlům CASA uplatní vůči Omnipolu sankce plynoucí ze smlouvy. Firma ve stanovené lhůtě neodstranila závady na systému pasivní ochrany letounu.