Slovenská vláda chce umožnit soudům posílat řidiče za jízdu pod vlivem alkoholu nebo drog do vězení. Zpřísnění pravidel s cílem snížit počet nehod je součástí rozsáhlejších změn přes dva roky platného silničního zákona. Úpravy ve čtvrtek projednával kabinet. Opilé nebo zdrogované šoféry mohou trestat také české soudy.

Vězení má řidičům na Slovensku hrozit v případě, že za volant usednou s více než jedním promile alkoholu v krvi, což odpovídá konzumaci zhruba tří půllitrových piv. Za tři podobná provinění v průběhu deseti let řidič přijde o řidičský průkaz.

S přísnými tresty se počítá i v případě, že se řidiči kontrole na požití návykových látek odmítnout podrobit. "Pokud šofér usedne za volant pod vlivem alkoholu, z auta se stává zbraň," obhajoval tvrdý postup vůči nezodpovědným řidičům ministr vnitra Daniel Lipšic.

Podnapilí řidiči způsobili loni na Slovensku zhruba každou desátou nehodu. V současnosti hrozí vězení za požití návykových látek prakticky jen profesionálním řidičům a těm, kteří v opilosti způsobí při nehodě zranění nebo poškodí majetek.

Novela silničního zákona počítá také se zavedením povinných odstupů na dálnicích; řidiči osobních vozů by měli dodržovat dvousekundový a nákladních aut třísekundový odstup od vozidla jedoucího před nimi. Kromě toho by se kamiony už neměly vyhýbat placení mýta, protože až na výjimky bude pro ně tranzit po silnicích II. a III. třídy zakázán.

Tyto vozovky spojují menší vesnice a šoféři kamionů je prý po loňském zpoplatnění části silniční sítě začali častěji využívat. V případě, že řidič bude často porušovat dopravní předpisy, nevyhne se povinnosti absolvovat proškolení.

Očekávané schválení materiálu parlamentem patrně potěší mladé lidi. O jeden rok, na 17 let, by se totiž měla snížit věková hranice pro získání řidičského průkazu na osobní vozy; tato skupina řidičů ale po jistou dobu bude smět usednout za volat jen pod dohledem zkušeného řidiče.

Přísnější předpisy by měly přispět k dalšímu snížení počtu dopravních nehod a jejich obětí. Na slovenských silnicích zemřelo loni sice nejméně lidí (345) v novodobé historii země, navzdory tomu však země nesplnila svůj dřívější unijní závazek snížit počet obětí dopravních nehod na 305.