Nejvíce závad ze všech tramvají, které jsou dosud v hlavním městě v provozu, má typ 14T. Ten už po městě nějakou dobu jezdí a od února se na koleje dostal jeho nástupce – model 15T. Podle opozice v něm Pražané dostávají dopravní prostředek ještě nespolehlivější.

Každé ze šestnácti kol soupravy je totiž poháněno vlastním motorem. Porucha jednoho z motorů vyřadí z provozu celou soupravu. „Vypadá to, že tramvaj 15T tu poruchovost ještě předčí,“ řekl šéf zastupitelského klubu TOP 09 Tomáš Hudeček.

Podle něj už si závady všimli i v dopravním podniku. „Ředitel DP v další dodávce tramvají požaduje, aby přední náprava motory neměla, protože v případě jakékoli kolize s autem dochází k poškození motoru a vyřazení z provozu,“ řekl Hudeček.

Pár cm sněhu? Pro moderní tramvaj pohroma 

Havárie nové tramvaje hrozí také v případě celkem běžných výkyvů počasí. Vůz je konstruován pouze na pěticentimetrovou sněhovou pokrývku a zvládne projet jen centimetrovou hladinou vody. „Tramvaje jsou kontruované tak, že když napadne šest centimetrů sněhu nebo na kolejích bude dvoucentimetrová kaluž, tak se tramvaj zastaví,“ říká Hudeček.

TOP 09 soudí, že problém vznikl už při sestavování zadávací dokumentace. Výběrové řízení před lety dvakrát řešil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Podle konkurenční firmy byla technická specifikace nových vozů nastavená tak, aby jim vyhověla pouze firma Škoda Transportation. Smlouvu stejně jako v případě pražské čističky dával dohromady Miroslav Jansta, lobbista úzce spjatý se špičkami ČSSD.

Praha také odebírá nových souprav více, než je nutné. Plán výměny tramvají počítá s tím, že město ročně obmění dvacet souprav. Do roku 2018 však Praha musí odkoupit 250 nových vozů, tedy přes třicet ročně.

Stejně jako v případě tunelu Blanka i dodávka nových tramvají se Praze prodraží. O navýšení ceny ze sedmnácti na dvacet miliard už informovala i dozorčí rada DP. A smlouva je i v tomto případě nevypověditelná. „Praha je vytunelovaná smlouvami, které musíme plnit,“ řekl Hudeček. 

Server iHNed.cz o poruchovosti pražských tramvají už informoval minulý týden a přinesl žebříček spolehlivosti. Čtěte ZDE.