Novinky, které na silnicích plánuje ministerstvo dopravy

Řidičský průkaz

na zkoušku

Ministr dopravy Vít Bárta souhlasí s nápadem, aby mladí řidiči dostali průkaz na rok nebo dva s tím, že vedle nich bude vždy sedět jen zkušenější řidič. Když se mladíci osvědčí, budou moci do provozu sami.

Nové lékárničky

Už od nového roku budou muset řidiči vozit nové typy lékárniček. Povinný už nebude například svírací špendlík, přibyla zato fólie pro přikrytí prochladlého těla nebo resuscitační maska.

Nové značky

Řidiči už se setkávají se značkami jako například vjezd cyklistů v protisměru nebo přejezd pro cyklisty. Další novinkou má být značka nabádající k dodržování bezpečné vzdálenosti.

Do rozvrhů hodin českých žáků zřejmě přibude nový předmět. Ministerstvo dopravy i policie chtějí zavést už od první třídy povinnou dopravní výchovu. Podle ministra školství Josefa Dobeše začne novinka platit už od příštího září.

Na ministerstvu dopravy návrh připravila speciální komise, která má na starosti zvýšení bezpečnosti na silnicích. "Měl by to být povinný a samostatný předmět už od první třídy. Předmět by zabíral maximálně pár hodin v týdnu," plánuje člen komise a předseda Asociace dopravních psychologů Alois Hudeček.

Mladí a nebezpeční

Nápad se líbí i dopravní policii, jejíž ředitel Leoš Tržil také ve speciální komisi pracuje. "Penzum znalostí, které žáci získají, by jim mělo v deváté třídě stačit k tomu, aby si zvládli udělat řidičský průkaz na malý motocykl," plánuje ředitel Leoš Tržil.

V praxi by to znamenalo, že děti by se učily nejprve zvládat roli chodců, posléze by se učily dopravní značky a nakonec rozeznávat situaci na křižovatkách, podobně jako je tomu v autoškole.

Konečné rozhodnutí bude na ministru školství Josefu Dobešovi. Ten s návrhem souhlasí. "Takový předmět je potřeba. Musíme už jen určit, zda bude povinný nebo volitelný," řekl ministr.

Důvod k zavedení povinné dopravní výchovy je podle ředitele dopravní policie Tržila jednoduchý. Mladí řidiči dělají dopravní policii největší starosti. Podle statistik zemřelo za prvních deset měsíců nejvíce lidí právě ve věkové kategorii pětadvacet až čtyřiatřicet let. Bylo to celkem 126 osob.

Podle Aloise Hudečka je dopravní výchova důležitá i kvůli rostoucí agresivitě na silnicích. "To, co v poslední době můžeme sledovat, tedy že jeden řidič druhého zmlátí, postřelí nebo ho vytlačí z dálnice, je dáno i tím, že nevědí, jak se chovat a ovládat," říká psycholog.

Z praktického hlediska by nemuselo být zavedení dopravní výchovy složité. Podle členů ministerské komise existuje hned několik učebnic, které se k tomuto předmětu hodí.

Řidičem na zkoušku

Dopravní výchova není ovšem jediná novinka, která se chystá. Podle šéfa asociace krajů Michala Haška (ČSSD) by děti měly ve školách brát i zdravotnickou výchovu. "My jsme se tomu kdysi ve školách smáli. Ale když se na to podívám nyní, kdo z nás by dokázal poskytnout první pomoc?" navrhl Hašek v nedělních Otázkách Václava Moravce.

Ministr dopravy Vít Bárta (VV) má ještě jeden plán, na němž se mimo jiné s Haškem shodne. Mladí řidiči by měli nově dostávat průkazy na zkoušku. Měli by je rok nebo dva, a teprve pak by byli vpuštěni do "ostrého" provozu.

Řidičský průkaz na zkoušku funguje už v některých zemích EU. V praxi to znamená, že začátečník smí řídit pouze za dohledu zkušeného řidiče. Po uplynutí zkušební doby projde novou zkouškou a získá časově neomezený řidičský průkaz. Pokud ministerstvo prosadí změnu do silničního zákona, novinka by platila od roku 2012.