Necelý měsíc po otevření jihozápadní části pražského silničního okruhu chtějí dopravci po pražském magistrátu, aby umožnil kamionům přijíždějícím ze severu návrat na Jižní spojku. Ta je pro kamiony uzavřena od Spořilova po Barrandov. Magistrát na jejich výzvy zatímnereagoval. Vyplývá to z informací dopravních firem.

Propojení dálnice D5 na Plzeň s brněnskou D1 otevřené 20. září plní podle mluvčího sdružení dopravců Česmad Bohemia Martina Felixe dobře svou funkci obchvatu pro vozidla jedoucí východo-západním směrem, pro vozy ze severu však znamená zdržení a zbytečné náklady.

"Pro nákladní vozidla přijíždějící do Prahy od Hradce a Mladé Boleslavi okruh bohužel přinesl trojnásobné prodloužení trasy ze zhruba 13 kilometrů na 36 kilometrů. Rovněž obyvatelé Spořilova asi nejsou nadšení z toho, že kamiony se hromadí v jejich čtvrti, když by mohly volně projet po uprázdněném Barrandovském mostě," řekl Felix. Na Spořilově vzrostl automobilový provoz o čtvrtinu na 55.000 aut denně.

Podle pražské policie se po otevření okruhu doprava na Jižní spojce, která patří k nejvytíženějším dopravním tepnám v Praze, výrazně zklidnila. "Mezi Prahou 4 a Prahou 5 nyní motoristé plynule projedou za několik minut," uvedl mluvčí pražské policie Tomáš Hulan. Na okruhu je také výrazně méně dopravních nehod. "Zatím počet nehod na okruhu odhadujeme na pět až sedm," dodal.

Mýtné přineslo 20 milionů za necelý měsíc

Novou část pražského okruhu využije v průměru 60.000 aut za den, z toho asi 12.000 kamionů. Na mýtném okruh státu za necelý měsíc vydělal 20 milionů korun. Počet aut na Barrandovském mostě klesl podle Ředitelství silnic a dálnic o 50.000 na zhruba 80.000 denně.

Absurdní se dopravcům zdá zúžení na posledních kilometrech D1 před Prahou kvůli pokládce kabelu. "Je nepochopitelné, že po roce a půl uzavírek se takto degraduje otevření tak drahé stavby, jakým je část pražského okruhu. Navíc pochybné pracovní tempo působí vůči řidičům v kolonách až arogantně," dodal Felix.

Novostavba jihozápadní části pražského silničního okruhu za 18,3 miliardy korun vede mezi Modleticemi u D1 a Slivencem, kde navazuje na zrekonstruovaný úsek do Třebonic. Vznikl tak ucelený úsek okruhu, který propojuje chomutovskou rychlostní silnici R7, karlovarskou R6, plzeňskou dálnici D5, výpadovku na Písek a brněnskou D1. Celková délka vnějšího pražského okruhu má být přes 80 kilometrů, dokončena je zhruba polovina.