Účetní Věra Mallatová musí řešit s berním úřadem zdánlivě banální věc, která by ale mohla časem znepříjemnit život mnoha firmám.

Úředníci při kontrole narazili na šest let staré účtenky za benzin, které ale mezitím vybledly a nešly přečíst. Firma, o jejíž účty šlo, musela kvůli tomu daň doplatit.

Účtenky byly vytištěné na takzvaném termopapíře, z něhož se tisk po čase ztrácí. O těchto potížích se ví a ministerstvo financí firmám dosud radilo, aby si včas udělaly kopie. "Předložili jsme originální účtenky i s kopiemi, jak nám radili. Přesto je ale neuznali," stěžuje si účetní.

Tentokrát šlo o tisícové částky, ale Mallatová se bojí, že její větší klienti by při takto tvrdém postupu mohli přijít o částky podstatně vyšší.

Neviditelné účtenky tak po letech znovu komplikují život podnikatelům. Doklad z termotiskárny, s kterými je problémů nejvíce, se po pár letech změní v bílý papír se šedivými skvrnami, z něhož nelze nic zjistit. Pro vedení účetnictví, ve kterém se musí originály účetních dokladů skladovat nejméně deset let, je nepoužitelný.

Rozhoduje náhoda

Kontroloři z finančního úřadu Mallatové místo kopírování doporučili další postup, jak se proti mizícím dokladům bránit. Podnikatelé si mají u obchodníků, kteří tisknou doklady na termoúčtenky, vyžádat na místě ještě jeden doklad a to takový, který by měl dlouhodobější trvanlivost. Tento postup zmiňuje ve svých doporučeních i ministerstvo financí.

"Sama jsem to vyzkoušela třeba u čerpací stanice, ale opět jsem nepochodila. Pracovníci nejsou s ničím takovým obeznámeni, neví, jaké údaje na náhradní doklad napsat, nemají na to ani připravené nějaké paragony. Píší to pak na kus nějakého papíru a všechno to velmi dlouho trvá," říká Mallatová.

Chybějícími závaznými pravidly se zabývá i kancelář ombudsmana Otakara Motejla. Jeho zástupkyně Jitka Seitlová ale dopadla stejně jako účetní Mallatová: zjistila, že podnikatelé jsou stále odkázáni na náhodu a vstřícnost jednotlivých finančních úřadů.

"Na veřejného ochránce práv se v této věci obrátilo v zastoupení svých klientů několik účetních," říká zástupkyně ombudsmana Seitlová. Vyžádala si proto oficiální stanovisko ministerstva financí, které ovšem kromě už zmíněných rad s jiným řešením problému nepočítá.

"Takový stav znamená zbytečné navýšení administrativní zátěže zejména pro malé a střední podnikatele," upozorňuje Seitlová. Na zbytečné papírování si stěžuje i účetní Mallatová. "Kopírování účtenek zabere spoustu času a zvyšuje náklady. Pokud takové doklady nejsou použitelné podle zákona, měly by být zkrátka zakázány," říká.

Řešení je v nedohlednu

Ministerstvo průmyslu a obchodu dává za pravdu podnikatelům, kteří si na nekvalitní termoúčtenky stále stěžují. "Při vyžádání stanoviska ministerstvo průmyslu a obchodu sdělilo, že jasnějšímu pohledu na věc a případně i prevenci by napomohla existence soudního výroku v kauze, v níž by jeden podnikatelský subjekt podal žalobu na druhý o náhradu škody," prohlásila Seitlová.

Takové rozhodnutí ale zatím neexistuje.

Ministerstvo financí přesto celý problém radikálnějším způsobem řešit nechce. Například se zakázáním termoúčtenek rozhodně nepočítá.

"Celosvětový nástup tiskáren využívajících tisk na termopapír již nelze zastavit," tvrdí ve svém vyjádření. Neviditelné účtenky tak budou podnikatele obtěžovat i nadále.