reklama
reklama
8. 8. 2008 | poslední aktualizace: 8. 8. 2008  18:33

Před jedoucí rychlík spadl most, sedm mrtvých, 67 zraněných

Ve vlaku jedoucím z Krakova do Prahy zemřelo sedm lidí. Do Studénky, místa nehody, dorazil Topolánek a Tusk. Jedná se o nejhorší vlakové neštěstí za posledních 13 let.
reklama

Rychlík Eurocity na cestě z Krakova, který měl ve 14:00 dorazit do Prahy, havaroval v půl jedenácté v obci Studénka na Novojičínsku. Podle aktuálních informací zemřelo sedm lidí a 67 je jich zraněno, čísla ale nejsou definitivní. Vlak jedoucí stotřicekilometrovou rychlostí narazil do zříceného silničního nadjezdu.

Šest lidí zemřelo na místě, sedmý člověk v nemocnici. ČTK to řekl mluvčí moravskoslezské záchranné služby Lukáš Humpl. 

Vlakové spojení Přerov - Ostrava je přerušeno

Provoz na hlavní železniční trati z Přerova do Ostravy je přerušen. Podle ČD nelze odhadnout, jak dlouho bude trať uzavřena, ale kvůli vyprošťování raněných a odstraňování následků lze čekat velká zpoždění.

Vlaky jedoucí na Slovensko budou odkloněny přes Horní Lideč
Spoje do Polska pojedou přes Valašské Meziříčí.
Vnitrostátní vlaky do Ostravy budou v úseku Suchdol - Jistebník vedeny náhradní autobusovou dopravou.

Podle polského severu Gazeta.pl vlak vezl asi 400 lidí. Na místě zahynulo pět mužů a jedna žena, uvedli záchranáři. Polská ministryně zdravotnictví oznámila, že mezi oběťmi je jeden Polák.

Stejný internetový deník také uvedl, že mezi zraněnými je 5 Poláků, 2 Francouzi a 1 anglicky mluvící osoba.

České dráhy sdělily, že strojvedoucí utrpěl lehčí zranění a zraněni byli také dva další lidé ze čtyřčlenné vlakové čety.

Zdravotníci rozvezli zraněné do desíti různých nemocnic, v jedné z nich desetiletá dívka bojuje o život. Ostravská fakultní nemocnice v důsledku sílícího náporu přívozu zraněných dokonce vydala výzvu k dárování krve. Více čtěte ZDE

Ministerstvo zdravotnictví rozhodlo zastavit plánované operace ve státních nemocnicích na Moravě. Je tak zajištěna kapacita pro urgentní lékařskou pomoc zraněným cestujícím, oznámil premiér Mirek Topolánek.

Kvůli vlakovému neštěstí musejí cestující v některých vlacích počítat se zpožděním. Podle informací ČD vlak EC Praha s odjezdem z Prahy v 10:06 do Varšavy jede odklonem přes Krnov a mimořádně zastaví v Opavě.

Číslo krizové linky, na kterou mohou volat příbuzní a přátelé cestujících z vlaku EC 108 je 974 723 201 nebo 974 723 202. Na lince se domluví polsky, česky a anglicky.

Vláda povolala na pomoc armádu, která do Studénky směřuje vyprošťovací tank. České dráhy připravily krizové centrum v prostorách pražského Hlavního nádraží a nádraží v Holešovicích, kde je k dispozici i psycholog.
 Vyjádření k tragické události:
Mirek Topolánek: „Teď je důležité pomoci všem postiženým. Až poté bude čas na důkladné prošetření celé události, nalezení viníka a případné odškodnění. Je ale jasné, že žádná finanční náhrada nezmírní bolest a smutek všech, kterých se událost dotkla."

Václav Klaus: „Prezident republiky cítí hlubokou účast s oběťmi a pozůstalými železničního neštěstí. Prezident doufá, že příčiny této tragédie budou vyšetřeny, objasněny a budou mít své důsledky.“ (mluvčí Hradu Radim Ochvat)

České dráhy: „České dráhy nasadily maximální počet lidských a dalších zdrojů na řešení této mimořádné situace. České dráhy cítí hlubokou lítost nad touto tragickou událostí.“ (tisková zpráva)

Topolánek a České dráhy: Může za to stavební firma

Na místo nehody dorazili český předseda vlády Mirek Topolánek i jeho polský protějšek Donald Tusk. Topolánek si myslí, že na vině je stavební firma, která prováděla rekonstrukci mostu. Prokázat to ale bude muset standardní vyšetřování policie a Drážní inspekce, řekl současně premiér novinářům v místě události.

Stejně to vidí i mluvčí Český drah Ondřej Kubala. Může za to stavební firma, která most stavěla. O stavebních pracích totiž železnice nikoho neinformovala, řekl Kubala ČTK.

Polská vláda nabídla okamžitou pomoc

Poláci prožívají tragédii stejně vážně jako Češi. Tamní média plní fotografie zničených vagonů. Poláci také vydali několik telefonních čísel, na které mohou volat příbuzní pasažérů.

Okamžitou pomoc při záchranných pracích nabídla České republice polská vláda. V televizi TVN24 to řekla ministryně zdravotnictví Ewa Kopaczová. "Zjišťujeme, jak můžeme pomoci, připraveny jsou vrtulníky, které mohou okamžitě vystartovat z Varšavy, na přijetí pacientů se připravily nemocnice v příhraničních regionech, z Polska mohou vyjet sanitky či záchranáři," citovala ministryni ČTK.

Pomoci jsou připraveni také Slováci, pokud je o to česká strana požádá. Pro agenturu SITA to uvedla Silvia Miháliková s odboru komunikace Kanceláře slovenského ministra vnitra. Pomoc umožňuje dohoda o spolupráci a vzájemné pomoci při mimořádných událostech mezi oběma zeměmi.

Strojvůdce přežil

Těsně před jedoucí vlak se zřítil silniční nadjezd, na kterém právě probíhaly opravy. „Ještě nevíme, zda spadla část opravovaného mostu, nebo most celý,“ řekl iHNed.cz Joklík. Strojvůdce uvedl, že z dálky viděl, jak se most "hýbe". Ačkoli zatáhl za brzdu, tragédii zabránit nedokázal.

Tuto verzi potvdril iHNed.cz Joklík a později pro ČT jeho kolega Ondřej Kubala. Vyvrátila se tak původní informace o tom, že se most zřítil přímo na jedoucí soupravu.

"Strojvedoucí vypověděl, že při průjezdu stanicí rychlostí cca 135 km/h si všiml, že mostní konstrukce před ním se zhoupla a začala padat, použil rychlobrzdu a schoval se ve strojovně. Za šest vteřin došlo k nárazu při rychlosti cca 120 km/h," sdělil Jan Kučera, náměstek generálního inspektora Drážní inspekce.

Událost viděná z kokpitu lokomotivy, čtěte zde

(Článek pokračuje pod obrázkem)

vlak-nehoda-studenka3-550.jpg

Akciová společnost ODS - Dopravní stavby Ostrava
je podle svých webových stránek jedničkou v Moravskoslezském kraji v oblasti pozemního, dopravního a inženýrského stavitelství.

Má zkušenosti s výstavbou a rekonstrukcí dálnic a silnic všeho druhu – z těch nejznámějších staveb například: dálnice D5 nebo rychlostní komunikace R 35, R 48, I/11, nyní se firma velkou měrou podílí také na výstavbě dálnice D 47.

Výstavbou a rekonstrukcí veškerých dopravních cest se firma ODS - Dopravní stavby Ostrava zabývá již přes 50 let. ODS - Dopravní stavby Ostrava, a. s., je členem skupiny SSŽ a součástí společnosti EUROVI

Most podle informací ČT patří do správy Moravskoslezského kraje, který se pravděpodobně bude z neštěstí zodpovídat. Mluvčí kraje Barbora Odstrčilíková ČTK řekla, že kraj je pouze investorem stavby. Dodavatelem je společnost ODS - Dopravní stavby Ostrava (více o firmě vpravo).

"Je tady i práce subdodavatele a já teď nemám dost informací, abych se vyjádřil, jaké je tady přesné zavinění," řekl ČTK z místa nehody generální ředitel společnosti Tomáš Vítek. Práce na mostě prováděla podle něj také subdodavatelská firma Bögl & Krýsl.

K nehodě došlo při přípravě na zasunutí ocelové konstrukce. Podle prvních zjištění mohla být příčinou uvolnění porucha na sbíhacím zařízení (lisech). Přesné příčiny jsou zatím ale stále předmětem šetření, uvedla společnost ODS - Dopravní stavby Ostrava v tiskové zprávě.

V tuto chvíli společně s vyšetřovateli policie a drážní inspekce a se zástupci subdodavatele stále zjišťujeme, proč přesně k pádu mostní konstrukce do kolejiště došlo. Jakmile budeme o příčinách neštěstí mít více informací, neprodleně je poskytneme veřejnosti,” uvedl mluvčí společnosti Dan Šabík.

Ve vlaku jeli turisté i děti

Rychlík Comenius jezdící z Krakova do Prahy vozí často zahraniční turisty. Do vlaku byly připojeny také 4 rakouské vozy. Úplné informace o tom, jaké národnosti jsou oběti neštěstí, dosud nejsou k dispozici. Na místě je polský konzul a podle svých slov se obává "špatných zpráv".

Přehled nejhorších vlakových neštěstí v Česku

"Nejsem vpuštěna přímo do místa nehody, protože to tu blokuje policie, jezdí sanitky a vozy hasičů. Od záchranářů mám informace, že mezi zraněnými jsou čtyři Poláci, ale ještě to nemusí být definitivní," řekla iHNed.cz Agnieszka Fedoruk-Skupień, zástupkyně generálního konzula Polska, která je místě neštěstí. Polský server Gazeta.pl uvádí, že lístek do Prahy si koupilo 54 Poláků.

Na místě je také množství rodičů nezletilých pasažérů, kteří cestovali na festival do Pardubic.

Nejhorší nehoda za 15 let

Horší nehodu zaznamenali České dráhy naposledy v roce 1995. Tehdy u obce Krouna na Chrudimsku na trati mezi Poličkou a Skutčí zahynulo 19 lidí a čtyři byli zraněni.  


Byli jste přímo u nehody, máte tam nějaké příbuzné či známé? Napište nám

 
Váš názor: 
Vaše jméno a obec: 
Váš e-mail: 
reklama
Zobrazit náhled
Zbývá 1000 znaků
diskuze (anonym)
Tohle je strašně srandovní diskuze, všichni zúčastnění se navzájem...
protože jistý fanatický fanoušek (anonym)
sockomoušů tady stupidně obviňuje současný "systém" a lže, že...
Asi by za to někdo měl jít bručet. (anonym)
Paradoxem je, že kdyby rychlík dodržel harmonogram jízdy, most...
vina = zpoždění? (železničář)
Kdyby byly v řiti ryby ... : a co kdyby ten rychlík jel ještě...
Ano na vině jsou hlavně železničáři (anonym)
Ten vlak tam neměl vůbec co dělat kdyby dodržely řád tak se nic...
Zobrazit diskusi

Nový občanský zákoník

Postavení společníků veřejné obchodní společnosti a komanditní společnosti

Největší změna soukromého práva za 20 let.
Co se změní pro vás?

Vstupte do speciálu iHNED.cz
Nejčtenější
reklama
VIDEO
Distribuce léků a potravin ukrajinským uprchlíkům
Jednou z českých humanitárních organizací, které pomáhají na válkou...
VIDEO
Budova pražského magistrátu na Mariánském náměstí
V Praze i dalších městech už politické strany a hnutí začínají rozvěšovat...
reklama
reklama
reklama