truck-australie__192x128_.jpgTahačům s několika návěsy zapojenými za sebe se přezdívá "silniční vlak". Nejčastěji je potkáte na dlouhých prázdných silnicích a dálnicích ve Spojených státech, západní Kanadě nebo Austrálii.

Právě poslední jmenovaná země je i rodištěm tohoto kolosu. První nadměrný kamion zkonstruoval Australan Kurt Johansson na žádost farmáře, který chtěl, aby mohl kamionem přepravit místo dvaceti rovných sto kusů dobytka.

Austrálie je vhodným místem pro silniční vlak. Souprava totiž pro svou jízdu potřebuje větší množství prostoru, než obyčejný kamion. Problém je její délka, manévrovatelnost a malá rychlost. Soupravy totiž tahají zcela běžné trucky, logicky jsou s těžším nákladem pomalejší.

Čtěte také

Nadměrný náklad potřebuje pro svou jízdu nejlépe rovnou, málo vytíženou dálnici. Do města se nemůže vydat vůbec. Když odbočuje, musí využít velký nájezdový úhel.

V Česku by mohla jezdit například souprava od společnosti Fliegl. Ta využívá běžný tahač značky DAF, který ale vleče 25 metrů dlouhý, 4 metry vysoký a až 70 tun těžký návěs.

Jakkoliv by se mohly tyto parametry zdát (na českých komunikacích oprávněně) monstrózní, s těmi australskými pány silnic si v ničem nezadají. Zápis do Guinnesovy knihy rekordů za nejdelší silniční vlak obdržela v roce 1999 souprava se 45 návěsy o hmotnosti 603 tun dlouhá 610 metrů. V roce 2006 ji překonala skladba trucku se 112 návěsy, která dosahovala délky 1 474 metrů.

Jak může vypadat uspořádání silničního vlaku

usporadani-trucku.jpg

Zdroj: Wikipedia